Friday, July 25, 2008

3Cempaka, 3xingat : 1993

ok..
jentera cahaya dah memulihkan keadaan.
alhamdulillah.
biasala.kdg2 blackout kan.

seperti biasa bila hari meniti hari.
umor semakin meningkat.
aku dah hampir masuk 9tahun.
jadi, skrg aku di kelas 3Cempaka.
nape agaknye aku masih di kelas yg sama.
mungkin aku terlalu mengamalkan wasatiah dlm pembelajaran.
papepon aku maintain.
opss!
sekali lagi aku rasekan kehilangan kawan2 yg saling xtumpah asyik bertukar2 kelas.
kira aku senior la dlm kelas bunga Cempaka.
Cempaka sinonim kot ngan jiwa aku.

darjah 3 menampakkan aku seorg yg lebih cenderung kpd minat.
setiap kali pertandingan melukis, mewarna, mencipta n sukan, aku sering memberikan komitmen yg lebih.
mase ini lah aku terbayang jika aku seorg HERO.
konon2 mcm GABAN la.
tym tu gaban HERO kegemaran aku.
aku telah berjaya utk memikat hati guru2 dlm seni lukisan.
mungkin keturunan berdarah seni.
atau ianya lahir secara bakat anugerah tuhan.
aku sering menang dlm pertandingan2 yg dianjur sekolah.
ketika itu aku rasakan akulah yg paling hero.
aku sering diajak cikgu utk bertanding sehingga keperingkat zon n daerah.
tp x kemana pon.
sbb peralatan utk aku mewarna jauh berbeza ngan peralatan mewarna budak2 cina.
diorg guna yg mahal2 n canggih.
kalau dah canggih paham2 jela.
kualitas warna lebih menyerlah.
maklumlah, aku just guna crayon stabilo oil.
tu pon mak yg hadiahkan sbb aku teringin sangat.
crayon stabilo oil pekat n mudah utk mewarna.
crayon pon crayon la..janji colour!!

aku nak cerita perihal olahragawan pula.
setiap tahunan pastinya ade sukan tahunan sekolah.
aku pastikan acara 100meter 4x100meter n 200meter milik aku.
setiap kali pusingan kelayakan semestinya melayakkan aku sebagai wakil rumah NURI(merah).
rumah nuri ketika tu xla sehebat rumah sukan seperti RAJAWALI(ungu) atau RAJAUDANG(hijau).
awal2 aku bgtau aku xsuka skuad sorak yg slalu sebut BIRU BIRUU BIRUUUU.BIRU umah MERPATI..
rase nak sepak je sorg2.
sehari sebelum pusingan akhir aku dah siap2 training kat umah.
naik turun tangga xhenti2..
pusing padang kat area umah di waktu pagi.
makan makanan yg berkhasiat.
emak xsudah2 ngan urutan tradisionalnye..
katenya nanti esok bleh lari laju mcm kuda.
sehinggakan aku tidur mak sapu minyak juga.
emak memang sempoi.

prittttttttttttt!!!!
kedengaran sorakan dr setiap pelusuk kiri n kanan.
MERAH MERAH MERAH...NURI NURI NURI!!!
aku dengan sekuat hati menghayun kaki n tangan ala2 gaya michel johnson meluru kedepan.
dengan dada yg agak terkedepan berkaki ayam meluru bagaikan busar panah yg pergi n terus pergi dgn lajunya.
ketika itu aku dpt rasakan satu anjakan diluar jangkaan.
bagaikan ade NOS turbo yg menghentak2 di belakang badan ku.

tepukan berderai ngan sorakan tanpa henti n terus membingitkan nuansa di kiri n kanan ku.
aku berjaya meraih EMAS utk rumah nuri.
kawan2 mendakap n xhabis mengatakan yg aku hero, power, kuda..
mcm xpercaya.
tp itu lah suatu catatan sejarah dlm hidup.
detik paling manis kurasakan.
begitu juga dlm acara yg berikutnya.
skali lg aku katakan yg aku xsuke skuad sorak rumah biru.bluwekk..
bingit sehh..

guru2 memutuskan utk aku menjadi wakil sekolah dlm olahraga.
time tu aku di bawah kelolaan sir RAJAsingham.
alhamdulillah
aku mmg pilihan sekolah.
sampai peringkat zon dan daerah je.
mase tu aku bertarung di stadium SHAH ALAM.
tp peringkat negeri xlepas.
huhuu..xcukup hebat.

tepat jam 2ptg aku sampai di sekolah agama.
dengan jiwa yg tenang mnyambung niat yg suci utk belajar ilmu2 ukhrawi(akhirat).
al-Quran
tajwid.
feqah.
tauhid
sirah.
bahasa arab.
setiap hari ada je yg baru.
aku rase tenang.
jiwa menerima apabila ilmu2 islam sudah meresap ke jiwa sejak dr dlm perut.
alhamdulillah aku dilahirkan dr keluarga yg kuat pada panji2 agama ALLAH.
camne la ngan cheong wai hu, shantiravatenan.
moga mereka diberikan hidayah cahaya ISLAM.amin.

xkurang lebih juga di sekolah agama aku dipanggil ustaz Azlan utk test suara.
time tu aku kan comey2 n cute2 jek.
ustaz2 sekolah merasakan suara aku la yg paling merdu bak kicauan burung di dalam sangkar yg sedang asyik dibuai gelora.
lantas aku dijadikan ketua bg jentera kumpulan nasyid sekolah.
entah ape laa yg sedap sangat kat suara aku nih.
macam biasa jek.
sering kali bernasyid apabila sekolah de majlis2 rasmi.
dan pernah juga malayakkan diri utk bertanding diperingkat zon selangor.
mase tu pertandingan diadakan di UIA.
xhebat mana pon.
just naib JOHAN.
ustaz ustazah bangga aku pon turut tumpang bangga.
alhamdulillah.
bleh tahan gak suara aku rupanye.
almaklumla kan..SOLO...

dari kejauhan ade sinar mata yg sedang memerhatikan aku.
siapa dia tu?...

No comments: