Saturday, August 30, 2008

HiKMAH PUASA




salam

HIKMAH PUASA RAMADHAN
Oleh Syed Hasan Al'Atas

"Wahai orang-orang yang beriman !Diwajibkan kepada kamu
puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang
sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa."
(Surah al-Baqarah:183)

PUASA menurut syariat ialah menahan diri dari segala sesuatu yang
membatalkan puasa (seperti makan,minum,hubungan kelamin,dan sebagainya)
semenjak terbit fajar sampai terbenamnya matahari,dengan disertai niat
ibadah kepada Allah,karena mengharapkan redho-Nya dan menyiapkan diri
guna meningkatkan Taqwa kepada-Nya.

RAMHADAN bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah
gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan.
Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh
dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah
telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi
seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.

Puasa Ramadhan akan membersihkan rohani kita dengan menanamkan
perasaan kesabaran,kasih sayang,pemurah,berkata benar,ikhlas,disiplin,
terthindar dari sifat tamak dan rakus,percaya pada diri sendiri,dsb.

Meskipun makanan dan minuman itu halal,kita mengawal diri kita
untuk tidak makan dan minum dari semenjak fajar hingga terbenamnya
matahari,karena mematuhi perintah Allah.Walaupun isteri kita sendiri,
kita tidak mencampurinya diketika masa berpuasa demi mematuhi perintah
Allah s.w.t.

Ayat puasa itu dimulai dengan firman Allah:"Wahai orang-orang yang
beriman" dan disudahi dengan:" Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang
bertaqwa."Jadi jelaslah bagi kita puasa Ramadhan berdasarkan keimanan
dan ketaqwaan.Untuk menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah
kita diberi kesempatan selama sebulan Ramadhan,melatih diri kita,menahan
hawa nafsu kita dari makan dan minum,mencampuri isteri,menahan diri dari
perkataan dan perbuatan yang sia-sia,seperti berkata bohong,membuat
fitnah dan tipu daya,merasa dengki dan khianat,memecah belah persatuan
ummat,dan berbagai perbuatan jahat lainnya.Rasullah s.a.w.bersabda:

"Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan
minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong
dan
kata-kata kotor."
(Hadith Riwayat Ibnu Khuzaimah)

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan,karena
puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan
membersihkan Jasmani manusia itu sendiri,puasa sebagai alat penyembuh
yang baik.Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan,boleh
dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam.Alhamdulillah dengan
berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama
12 jam setiap harinya.Oleh karena itu dengan berpuasa,organ dalam tubuh
kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Perlu diingat ibadah puasa Ramadhan akan membawa faaedah bagi kesehatan
rohani dan jasmani kita bila ditunaikan mengikut panduan yang telah
ditetapkan,jika tidak maka hasilnya tidaklah seberapa malah mungkin
ibadah puasa kita sia-sia sahaja.

Allah berfirman yang maksudnya:

"Makan dan minumlah kamu dan janganlah berlebih-lebihan
sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-
lebihan."
(surah al-A'raf:31)

Nabi s.a.w.juga bersabda:

"Kita ini adalah kaum yang makan bila lapar,dan bila
makan tidak kenyang."

Tubuh kita memerlukan makanan yang bergizi mengikut keperluan tubuh
kita.Jika kita makan berlebih-lebihan sudah tentu ia akan membawa
muzarat kepada kesehatan kita.Boleh menyebabkan badan menjadi
gemuk,dengan mengakibatkan kepada sakit jantung,darah tinggi,penyakit
kencing manis,dan berbagai penyakit lainnya.Oleh itu makanlah secara
sederhana,terutama sekali ketika berbuka,mudah-mudahan Puasa dibulan
Ramadhan akan membawa kesehatan bogi rohani dan jasmani kita.
Insy Allah kita akan bertemu kembali.

Allah berfirman yang maksudny:"Pada bulan Ramadhan diturunkan al-Quran
pimpinan untuk manusia dan penjelasan keterangan dari pimpinan kebenaran
itu,dan yang memisahkan antara kebenaran daengan kebathilan.Barangsiapa
menyaksikan (bulan) Ramadhan,hendaklah ia mengerjakan puasa.

(surah al-Baqarah:185)


Selamat Menyambut Ramadhan.
hiasi iman dan taqwa dengan amal ma'ruf dan tinggalkan segala kemungkaran.


wallahua'lam

Wednesday, August 27, 2008

DiALOG RAMADHAN




salam


DIALOG RAMADHAN DI HADAPAN ALLAH


Di akhirat semua amal kebajikan boleh dilihat dan ditimbang.
Amal kebajikan datang dengan rupa dan paras yang sangat elok seperti
bulan purnama; sementara amal kejahatan kelihatan amat buruk dan busuk.

Ramadhan merupakan satu bulan di mana amalan puasa diwajibkan.
Pada hari kiamat ia kelihatan amat cantik.
Satu ketika Ramadhan datang ke hadrat Allah s.w.t.
memohon sesuatu "recommedation" bagi manusia
yang berpuasa di bulan Ramadhan.
Allah bertanya : Apa hajat kau ya Ramadhan?.
Ramadhan meminta Allah memakaikan mahkota kepada
setiap orang yang berpuasa di bulan ini. Allah lantas
perkenankan dengan mengurniakan 1000 mahkota kepada
setiap pengamal puasa di bulan Ramadhan.
Di samping itu ada tambahan lain iaitu setiap orang diberikan
syafaat untuk membebaskan 70,000 orang yang berdosa besar.
Kemudian dikahwinkan setiap orang dengan 1000 bidadari yang rupawan.
Setiap bidadari itu dilayan oleh 70000 dayang-dayang.
Untuk kelengkapan menerawang di syurga
mereka diberikan kenaikan BUROQ sebagai kapal terbang.

Ramadhan masih tegak tidak berganjak. Allah bertanya
"Apa lagi kehendakmu ya Ramadhan?"
Ramadhan meminta Allah menempatkan pengamal
puasa Ramadhan supaya ditempatkan bersama Nabi di Syurga FiRDAUS.
Allah memperkenankan hajatnya dengan tambahan setiap orang diberi
100 bandar daripada permata merah ya'qut.
Setiap bandar pula dilengkapkan dengan 1000 mahligai.
Betapa hebatnya pengurniaan Allah terhadap
orang yang berpuasa di bulan Ramadhan.

--------------------------------------------------------------------------------

Pengajaran dan Istifadah:

1. Setiap amal kebajikan akan memberi pertolongan kepada
pengamalnya sama ada di dalam kubur atau di akhirat kelak.
Fadhilat Ramadhan amat banyak tidak terbatas.
2. Amalan puasa diberikan balasan tanpa had.
3. Mengosongkan perut kerana mengharap keredhaan Allah adalah satu amalan
yang terpuji.
4. Balasan bagi orang berpuasa di bulan Ramadhan atas hak Allah teristimewa
dalam Lailatul-Qadr.
5. Orang berpuasa tinggal bersama nabi di Syurga FiRDAUS.
6. Mereka tinggal dalam kediaman yang tidak dapat digambarkan dengan
mata kepala bersama bidadari dan kenaikan yang paling canggih.
7. Amat rugilah mereka yang tidak berpuasa dengan adab yang betul sepanjang
Ramadhan ini.


renung2kan dan selamat beramal...

Tuesday, August 26, 2008

1997 - 2001 : Kesimpulan

haii!!kisah CiNTa+jiWang+JaMBu aku.
tak malu baca la.



ini kisah langsung tidak masuk tentang perihal sekolah.
mungkin terlalu banyak kisah tertangguh.
terlalu banyak membuat pembaca tertanya-tanya.
penulis meninggalkan soalan, tapi tiada jawapan.
segalanya akan terjawab pada kesimpulan ini.

Soalan ini aku tinggalkan pada darjah2Mursyid,
"sungguh manis tidak terperi.
bagaikan gula batu melekat di anak tekak.
manisnye...bersemut2 mata aku.
di celahan sinar matanya ade kilau2an yg terpancar di setiap pelusuk jiwa n raga ku.
siapakah gadis yang membuatkan aku jatuh hati?
still ingat lagi kan?...

dia lah,
INTAN hazrina.
lahir pada 1/7/1984.
budak bijak+cerdik.
agak Comey.
suka minum Orange Juice.
minat makan LAKSA.
periang dan berspectacle.

untuk soalan tingkatan5,
"tingkatan5 aku dah tak de couple2.
aku dah tak fikir apa2.
malas nak layan"
sebab??
sengaja aku tinggalkan persoalan ini...
dan jawapannya...
sebab aku yakin yang dia akan jadi milik ku satu hari nanti.
Intan oh intan.

mungkin cukup dan membuatkan semua paham kan!
okay,
kita tinggalkan jawapan-jawapan itu.

lupakan yang lama,
kita singkap imbauan yang baru.

ini kisah bagaimana aku kenal si intan dan confirm couple.

okay...
masa aku berumur 15tahun.form3.
waktu cuti sekolah,
Sekolah Menengah Sri Serdang ada buat Hari Kantin.
maklumlah, aku kan bersekolah di KLANG.
jadi aku tidak sehaluan lagi dengan kawan-kawan di SERDANG.
aku dijemput kawan-kawan lama untuk turut hadir ke majlis itu.
kot kot la jumpa kawan-kawan lama.
boleh tanya khabar atau bersembang panjang.
jumpa la ramai kawan-kawan lama.
masing-masing dah punya perwatakan yang berbeza.
dengan cara membeli menggunakan KUPON.
aku puas menikmati juadah yang berbagai-bagai.
bila sudah kenyang, aku pon mahu pulang.
tiba-tiba...

"daussssssssss!!! dausss!!!"
dausssssssssssssss!"


aku dengar suara jeritan orang memanggil.
entah dari mana.
aku pandang kiri kanan.
nampak lah sekelompok budak-budak perempuan.
tapi dalam hati, tak mungkin la diorang tiba-tiba panggil aku.
aku buat tal peduli.
terus balik rumah dengan hati yang masih tertanya-tanya.
siapakah gerangan yang menjerit menyebut-nyebut nama aku?
langsung tak tenteram.


kring kringggg!!!!!!

baru saja aku nak berehat,
telefon rumah pula berdering.
aku terus angkat.
tiba-tiba aku dengar suara seorang perempuan.
dalam benak,
tak mungkin ini perempuan tadi.
enggak bisa.

"ini firdaus ke?"

subhanallah...
jantungku berdegup kencang.
aku langsung senyap.
si dia terus bertanya

"kenal ke siapa ni?

tanpa memikir panjang aku terus meneka.

"saya rasa saya kenal"
si dia terus menyapa "teka la siapa?"
lantas dengan yakin aku terus menjawab...

.............................................................................

haus laa..
nak minum air jap.
panas betul musim panas ni.
dah tidak berbaju pun masih terasa bahang .
ohhh...
di mana ye kita tadi..
jangan marah.
saja buat suspen!!..
izin untuk aku sambung balik ye.hehe...

............................................................................


lantass!!
"ini INTAN hazrina kan!!"
si dia terkejut.
sebab suaranya agak terperanjat.
bla bla bla...
zassssssssssssss!!
aku terus tackle smpai tergolek-golek.
awek yang aku idam-idam dah depan mata.
akan la aku buat tak reti je kan.
aku layan sampai dapat la.
berguni-guni surat aku layangkan,
berjela-jela bil tipon rumah aku kerjakan,
berkotak-kotak crayon dan colour pencil aku lakarkan.
semuanya untuk dia.
sungguhpon pada tingkatan 4 dia berpindah sekolah.
si dia di MRSM,Taiping, aku pula di Klang,
tapi kami sering rasakan yang berjauhan bukan lah satu penghalang.
akhirnya.
aku berjaya bertakhta di hatinya.
yessss!!!!!!!...



mungkin ini lah yang di katakan CiNTA pertama antara aku dan dia.
aku terus asyik di buai mimpi-mimpi indah.
bermacam-macam mehnah, suka, duka,
selama 3tahun kami bercanda.
semua itu terlalu awal untuk diungkap.
kerana perjalanan masih jauh.
sungguhpon aku telah menuai perasaan cinta sejak di darjah 3.
tapi aku kembali mendapat hasilnya sekembali di tingkatan 3.
sangat lama kan.
kisah yang langsung sukar untuk dilupakan.
inikan pula di tanam hidup-hidup bersama kenangan-kenangan indah.
tapi apakan daya.
apa yang kita inginkan biasanya bukan menjadi milik kita yang kekal.
mungkin sekadar mainan untuk dijadikan persembahan dalam hidup.

alhamdulillah.
aku banyak belajar dari kesilapan lalu.
aku banyak perbaiki dari kisah hidupku.

aku dan dia sepanjang 1999-2001 masih bercinta.
mesti korang ingat aku dah xde pape kan.
sabar2.
ada banyak kisah lagi tentang CINTA kami.
macam pisang goreng.
makan panas-panas kan sedap.
inikan pula masa bercinta.

korang mesti tertunggu-tunggu untuk aku teruskan kisah cinta aku dengan dia kan.
minta maaf la ye.
inikan hanya kesimpulan.
jadi ringkas-ringkas aja.
macam SPM la.
dalam kertas karangan, bahagian RUMUSAN.
kan tak boleh lebih 150patah perkataan.

nak tahu kisah aku lagi.

JOM kita ke layar 2002...

mari beristighfar sama-sama.
astaghfirullahalazim3X...

Monday, August 25, 2008

SUARA SUBUH



salam.

CETUSAN SUARA SUBUH

Pada pagi itu, seperti mana pagi-pagi yang lain,
aku menyambut kedatangan
seorang tetamu tetapku.
"Assalamualaikum", seru Subuh.
"Wa'alaikumsalam", sahutku.

Dan kami terus berpelukan,
tanda rindu serta kasih sayang.
Kutanya khabar Subuh,
bagaimana keadaannya mengembara dari satu tempat ke satu tempat.
"Tadi..", kata Subuh dengan sayu, "...
aku baru sahaja melintasi satu tempat.

Kucari tempat persinggahan,
kuketuk rumah-rumah yang sunyi,
tapi satupun yang tiada mahu menerimaku sebagai tetamu."
Dan airmata Subuh pun berlinangan.

"Subuh, usah kau pedulikan mereka, bukankah aku
menyambutmu dengan penuh
rasa kegembiraan?
Subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringat sesuatu.

"Oh ya,
tadi aku lalu di suatu tempat yang tanahnya disebalik sungai.
Orang-orangnya sepertimu,
menyambutku dengan penuh kesukaan,
menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat serta mengiurkan.
Hidangan yang paling kusuka adalah buah Tahajjud,
puas kucari dibumi lain,
tapi jarang kujumpa.
Di situ aku meratah buah Tahajjud dengan puas serta leka".

Dan Subuh merenung mataku mengharapkan sesuatu. Aku
fahami maksud Subuh.

"Maaf Subuh, aku tiada menanam pohon Al-Lail,
jadi aku tidak dapat menghidangkanmu dengan buah yang kau sukai.
Tapi aku ada Roti Shiyam", cadangku pada Subuh.

Subuh menolak dengan hormat.
"Roti itu ada tuan punyanya", kata Subuh.

"Adakah kau mahu manisan Zikir?" rayuku pada Subuh.

"Baiklah,
ambilkan aku sedikit,
serta bawakan aku segelas Air Mata Tangisan",
pinta Subuh.

Aku agak sugul,
bagaimana harusku beritahu pada Subuh,
yang Mata Air tangisan sudah hampir kekeringan akibat
kemarau Maksiat yang berpanjangan?
Namun, aku tetap menjenguk ke dalam Perigi yang
memuatkan Mata Air tersebut.
Aku terkejut.
Perigi tersebut hampir separuh penuhnya.
Dan aku berdetik
didalam hati, adakah ini tanda kemarau akan berakhir?
Tanpa berlengah lagi
kubawa Air tersebut pada Subuh, tetamu yang kusanjungi,
dan kusuakan manisan yang dipintanya.
Selesai menjamah kesemuanya,
Subuh pun melirikkan sebuah senyuman.

"Subuh ..", seruku, "... mahukah kau tinggal selamanya
denganku?
Aku memerlukan teman dalam kesunyian.
Akan kulayan kau dengan sebaiknya,
wahai Subuh".
Subuh tersenyum lagi menandakan permintaanku
tidak akan terpenuhi.
"Aku perlu menziarahi ramai orang,
dan ramai lagi yang memerlukan
kehadiranku untuk mengubati rindu mereka,
sepertimana aku menguliti mimpimu".

Dan aku akur dengan penjelasan Subuh.
"Subuh",.. seruku lagi bila melihat Subuh bersiap untuk pergi,
"Sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?"
"InsyaAllah", jawab Subuh,"...
bukankah aku kekasih yang kau rindui?"
Subuh berangkat dengan lambat tetapi tetap.

"Assalamualaikum", seru Subuh.

"Waalaikumsalam", jawabku kembali.

Dan mataku terus meniti langkah Subuh,
yang semakin laju dengan setiap langkah.
Dan akhirnya Subuh hilang dari pandangan.


[P|S] : Apalah agaknya keluh kesah dari Zohor, Asar,
Magrib dan Isyak?

aku sugul.

MAHA suci ALLAH yang mentadbir alam.

renung2kan dan selamat beramal...

FORM5 : 2001



nukilan terakhir babak babak di alam persekolahan.
ku tinggalkan semalam, demi dini hari.
ku tinggalkan hari ini demi sebuah kehidupan.
putaran sentiasa berlegar.
tidak pernah terhenti mahu pon sedetik.
semalam, hari ini, esok.
silih berganti tanpa jemu.
kita manusia asyik dengan dunia.
terlalu mendambakan sesuatu yang tentunya bukan milik kita.
apa pula kata dunia?...

tinggalkan tentang kerenah alam,
lupakan makhluk yang sering mengejar dunia.

fuhhhhh!!...
aku menghela nafas panjang.
17 tahun kini.
terima kasih.
tuhan masih memberi sehela nafas yang panjang utk aku terus
menyedut dan menghembus udaraNya.
aku suka kerenah dunia.
aku suka telatah manusia.
aku suka melihat.
aku suka mendengar suara hati.
kagum langsung terpanar.

seperti biasa tepat jam 5pagi aku dan kawan-kawan bangun.
agak susah untuk mengukir senyuman.
inikan pula melihat sinaran lampu kalimantang.
arghhhhh..!!
sakitnya mata ini.
empuk sungguh balutan selimut berkiaskan khinzir.
mahu saja ku sambung sampai esoknya.
disimbah, dimandikan sudah menjadi kebiasaan.
mahu atau tidak itulah peraturan asrama.
bangun awal.
mandi.
dan bersiap-siap untuk ke surau.

tugasan harian untuk azan, imam dan memberi tazkirah telah disusun rapi.
giliran aku juga tidak diketepikan.
aku kan senior.
siapa lagi kalau bukan aku di antara orang-orangnya.
begitulah etika sewaktu mengerjakan ibadah.
peraturan dunia mungkin boleh disangkal.
tapi hukum ALLah, jangan sekali.

alhamdulillah.
aku bersyukur.
aku di sistemkan dalam fikrah islam.
inilah yang dikatakan rezeki dari ALLAH.
datang bergolek tidak mengira siapa.

aku kenal ma'thurat,
aku kenal zikir,
aku kenal solat2 malam,
aku kenal usrah,
aku kenal sunah.

tahun ini aku perlu menghadapi satu fenomena besar.
peperiksaan Sijil Penilaian Malaysia(SPM).
inilah kebiasaan dan bagi setiap pelajar2 sekolah akan risau.
fikir setiap hari camne nak skor.
tapi jalan untuk skor banyak dihabiskan dengan relax.
cakap tak serupa bikin!!
seminar itu ini,
nasihat itu ini,
matlamat menggunung, perlaksanaan tetap sama.
memang me LAYU.
aku cakap untuk diri aku tau..
korang semua OK! nothing 2wurried...

tingkatan5 aku dah tak de couple2.
aku dah tak fikir apa2.
malas nak layan

sebab...???
jawapan akan disambung pada kesimpulan 1997-2001.

......................................................................................

tiap-tiap malam sibuklah aku dengan bukuan latih tubi.
aku dan rakan seangkatan sering berbincang.
boleh kata rajin la.
dah tak de main-main.
SPM mesti skor.hhuhu..
beriya-iya je aku.
nampak gaya nya macam bleh dapat 15A1.
walau apa pon, usaha itu penting.
kalau dah usaha, doa dan tawakal.
terima saja dengan hati terbuka.
sebab pintu-pintu khikmah mudah menerima.
maknanya kalau kantoi pon,
bleh la aku cakap,
"mungkin ada khikmahnya"
ALLAH itu MAHA ADiL kan..
meletakkan sesuatu itu betul pada tempatnya.

sebelum melabuhkan jemari jauh dari papan kekunci ini..
izinkan aku berterima kasih khusus
buat guru-guru sekolah menengah ibn khaldun.
pengetua Abdullah Thaidi
cikgu Razak
ustaz Mazlan
ustaz Daniel
Teacher Muzlifah
cikgu nailah
cikgu matematik
ustaz Asri
jasamu ku bayar dalam doaku.
moga sihat dan tidak jemu jemu melayan kerenah anak bangsamu.

cerita time besar-besar nih dah tak sama macam budak-budak kan?
macam hambar.
kurang riang.
kurang manisan.
entahla. aku pon mati akal nak cerita.
taip sikit-sikit.
pastu berhenti.
fikir-fikir.
dah macam ahli fikir.
terdetik ditulis.
terpanar melengkar.
jauhhhhh nun di sana.
entah hilang kemana.

keputusan SPM aku alhamdulillah.
semuanya tertera di dalam sijil.
paham-pahamla kan.
agak menghiburkan,
tapi ada yang menghambarkan.
yang penting aku dah buat yang terbaik.
untuk diri aku.
untuk mak abah.
untuk keluarga.
untuk negara.
untuk semua umat islam.

kemana pula aku selepas ini.?
adakah bercuti sampai mati.?
adakah berkerja menikmati mainan duniawi.?
adakah berkahwin.?
adakah menelan udara lalu menghembus di setiap sudutnya?

selamat tinggal alam persekolahan.
ketemu lagi di lena yang panjang.
entah kan hari ini, entah esok lusa atau entah kan tidak...

aku benar bingung dan ingin benar bertemunya.
rinduu.
izinkan aku.
mahukan ketenangan yang panjang.
bertemu ya RABB, ya tuhankuu..

solat isya'.

Sunday, August 24, 2008

JiBRAiL

salam

JiBRAiL.

Allah SWT menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik,
dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang,
sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124,000 sayap).
Setelah itu Jibrail alaihi salam memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada
Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud.
"Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh,
dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu,
akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa,
sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja,
dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga.
Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu,
sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu.
Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu,
sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud.
"Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia
merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah
bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah
kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... ."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha dalam ibadah dan amalan...
Moga2 kita termasuk dalam golongan jannatul ma'wa bersama-sama penghuninya.
Sesungguhnya AllahS.W.T telah menyembunyikan lima perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al- Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat
(yang lima waktu).


wallahu'alam.

renung2kan dan selamat beramal...

J.O.D.O.H



.salam.

JODOH

Tidak,
Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.
Hanya belum sampai masanya. Ia
bagai menanti jambatan untuk ke
seberang. Kalau panjang jambatannya
jauhlah perjalanan kita. Ada org
jodohnya cepat sebab jambatannya
singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah
terlalu lewat. Dan usia 35
tahun belum apa2 kalau sepanjang usia
itu telah digunakan untuk
membina kecemerlangan. Nyatakanlah
perasaan dan keinginan anda itu
dalam doa2 lewat sembahyang. Allah
mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik,
sebaliknya wanita jahat untuk
lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh
asalkan mendapat pilihan yang betul dan
biar seorang diri drpd menjadi mangsa
lelaki yang tidak beriman
kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir
kehidupan ini. Kita selalu
sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat
ini. Hakikatnya, apabila kita
benar2 mendapat apa yang kita inginkan
itu, ia juga dtg bersama
masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta
mewah dan terdetiklah di hati
kita, bahagianya org itu. Hakikatnya
apabila kita sendiri telah
memiliki kereta mewah kita ditimpa
pelbagai kerenah. Tidak mustahil
pula org yang memandu kereta
mewah(walaupun sebenarnya tak mewah)
terpaksa membayar lebih tatkala berhenti
untuk membeli durian di tepi
jalan. Orang lain membeli dengan harga
biasa, dia terpaksa membayar
berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan
jalan raya, motosikal
mencelah-celah hingga mampu berada jauh
di hadapan. Anda pun mengeluh,
alangkah baiknya kalau aku hanya
menunggang sebuah motosikal seperti
itu dan cepat sampai ke tempat yang
dituju. Padahal si penunggang
motosikal mungkin sedang memikirkan
bilakah dia akan memandu kereta di
tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka
membahagiakan itu benar2 membahagiakan.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya
juga datang sama. Semua benda,
pasti ada baik buruknya.



Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab
ia dibenarkan oleh agama,
sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul
untuk melepaskan shahwat di
samping membina sahsiah dan sebagainya,
tapi ia juga buruk sebab ramai
org yang berkahwin hidupnya semakin
tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik
sahaja melangkahkan kaki ke alam
berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan
Kabul selain menghalalkan
hubungan kelamin, tanggungjawab yang
terpaksa dipikul juga turut
banyak? Bukankah apabila anda gagal
melaksanakannya, anda membina dosa
seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali
perkahwinan masing2 padahal dahulunya
mereka bermati-matian membina janji,
memupuk cinta kasih malah ada
yang sanggup berkorban apa sahaja
asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri
tidak usah berkahwin dulu.
Jika merasakan diri belum cukup ilmu
untuk bergelar ibu ataupun ayah,
belajarlah dulu. Jika rasa2 belum
bersedia untuk bersabar dgn kerenah
anak2, carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebab
kenyataannya ramai yang tidak bersedia
untuk melangkah tetapi telah
melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan
tidak jumpa akar berpaut
tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang
benar2 mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak
putus2 bagi yang menjadikannya
gelanggang untuk mengukuhkan iman,
mencintai Tuhan dan menjadikan
syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu
sempadan dari ketidaksempurnaan
insan kepada kesempurnaan insan - bagi
yang mengetahui rahsia2nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan
Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana
perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh
usah terlalu dirisaukan, tiba
masanya ia akan datang menjemput, namun
perlu juga anda membuka
lorong2nya agar jemputan itu mudah
sampai dan tidak terhalang. "

"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita
pelangi.."


renung2kan dan selamat beramal...

Saturday, August 23, 2008

BAKAL AYAH



salam.

BAKAL AYAH

4 orang bakal ayah sedang menunggu di bilik menunggu di hospital sementara isteri masing-masing sedang berjuang untuk melahirkan anak.

Kemudian keluar jururawat dan memberitahu kepada ayah pertama,
"Tahniah, kamu sekarang telah menjadi ayah kepada kembar dua!".
"Mungkin satu kebetulan" kata ayah pertama. " Saya bekerja di Menara Berkembar Petronas"

Kemudian keluar pula jururawat lain dan memberitahu kepada ayah kedua,
"Tahniah! awak mendapat anak kembar tiga!"
"Wooow!, mungkin satu kebetulan" jawab ayah kedua."Saya kerja di 3M Corporation"

Keluar pula jururawat lain dan memberitahu ayah ke ketiga,"Congratulation! isteri you dapat kembar empat," "Alhamdulillah! Mungkin juga satu kebetulan". Saya kerja di Four Season Hotel!"

Pada masa ini ayah yang ke empat kelihatan amat tidak menentu dan gelisah. Kesemua ayah-ayah yang menunggu pun bertanya, "Kenapa risau sangat??" Jawab ayah keempat,"Saya bekerja di Seven-Eleven!"


gelak-gelak juga.
istighfar jangan lupa.

TEKA TEKi TEKA TEKUK -bhg.3-



salam

TekaTekiTekaTekuk penghibur lara.


1.Soalan : Jam apa yang terdapat di atas pokok? Jawapan : Jambu.

2.banyak banyak pokok,pokok apa yang boleh dimakan dengan daun dan akarnya sekali jawapannya:pokok taugeh.

3.dekat dapur ape yang paling besar sekali?...peti ais salah, meje makan pun salah, jawapannya bawang BESAR.

4.besar di Arab,kecil di China..dua pada kakak satu pada adik..ada pada ayam,tiada pada itik..so,what is this? ...huruf 'A' la.

5.Antara banyak-banyak kereta,kereta apa paling panjang...jawapannya...kereta jem.

6.Bila dilepas dia hidup,bila ditangkap mati...jawabnya gasing.

7.antara banyak2 ikan,ikan apa yang paling miskin? jawapangnya"ikan kering"

8.Kat tengah-tengah MALAM ada aper??? Jawapannya ialah...... huruf 'L'

9.KALAU TUAN BIJAK , DALAM SATU SAAT TIMBUL DUA KALI, DALAM SATU MINIT DIA HILANG, DALAM SATU JAM DIA TIMBUL SATU KALI. JAWAPANNYA :Huruf A

10.Di antara motosikal dan kereta yang mana lebih tua?..jawapannya:motosikal sebab motosikal pakai tongkat,kereta tak pakai tongkat.


berjumpa lagi di tekatekitekatekuk bhg.4

Friday, August 22, 2008

DOA ku HARAPAN ku

salam.



Kala manusia ada dalam derita
Dunia ini kan terasa neraka
Airmata tak cukup untuk berkata
Amarah bukanlah caranya bicara

Panjatkan doa, pada Tuhan Yang Maha Kuasa
Katakan kehendakmu kabulkan ya Robbi
( Panjatkan harapanmu kabulkan ya Robbi )
( Selamatkan akhiratmu kabulkan ya Robbi )
Diriku berlumur dosa
Mungkinkah akan kembali fitrah

Adakalanya manusia alpa lupa
Terlelap didalam buaian asmara
Jangan percaya tipu daya dunia
Tangis dan tawa takkan kekal selamanya



Doaku Harapanku

Thursday, August 21, 2008

BISKUT ku BISKUT mu



Biskut

Ada satu kisah...
Keindahan yang hakiki datangnya dari hati yang
ikhlas bukan dari pandangan seseorang.
Seorang wanita di lapangan terbang sedang menunggu waktu
penerbangannya.
Sambil menunggu dia makan biskut yang dibelinya sebelum itu
dan membaca buku cerita. Sedang dia makan dia terperasan yang
lelaki disebelahnya turut mengambil biskut dari bungkusan yang
sama yang terletak disebelahnya.
Setiap keping biskut yang dia ambil lelaki itu turut mengambil sama.
Didalam hati wanita itu menyumpah-nyumpah lelaki itu. "Alangkah
tak malunya lelaki ni...sudah la tak mintak izin dari aku...
makan sama banyak dengan aku pulak tu...
Pencuri!!!!"



rungut wanita itu dalam hati.
Dalam pada itu lelaki itu dengan muka yang tenang terus dengan
perbuatannya.
Hinggalah sampai ke biskut yang terakhir terdapat
dalam bungkusan itu. Wanita itu menunggu reaksi dari lelaki itu.
Sambil tersenyum lalaki itu mengambil biskut yang terakhir itu lalu
dipatah dua lantas memberikan separuh darinya kepada wanita
itu. Wanita itu menjadi begitu marah namun dia tetap menahan
dirinya dari memarahi lelaki itu.
Sambil merampas dengan kasar biskut yang separuh itu dan menunjukkan
mukanya yang masam mencuka wanita itu berkata dalam hatinya
"Berani sungguh lelaki ni. Memang muka tak malu. Pencuri besar.."
Kedua-dua wanita dan lelaki itu terus duduk sehingga panggilan untuk
menaiki pesawat untuk wanita itu sampai. Sambil menarik nafas
lega seolah baru lepas dari satu kejadian ngeri wanita itu
bergerak menaiki pesawatnya. Apabila dia sampai ditempat duduk
nya beliau membuka beg kecilnya untuk mengambil barang.
Alangkah terkejutnya dia bila melihat satu bungkusan biskut berada
di dalam begnya masih elok belum terbuka. Jika biskut ni ada
dalam beg aku jadi bermakna biskut yang aku makan tadi...
Ya!!...biskut yang dimakannya tadi adalah kepunyaan lelaki itu.
Alangkah malunya dia atas segala tindakannya terhadap lelaki itu.
Lelaki itu telah sanggup berkongsi biskut dengannya sehingga
biskut yang terakhir biar pun dari awal lagi wanita itu telah
menunjukkan reaksi marahnya.
Untuk meminta maaf sudah terlambat namun hatinya penuh kekesalan
kerana bersifat kedekut dan tidak mahu berkongsi dengan orang lain.
Kini dia menyedari bahawa dialah pencuri biskut yang sebenarnya.

MORAL of the STORY:

Moral 1: jangan makan biskut masa tunggu bas|keretapi|
kapalterbang...memberi biskut lebih baik

Moral 2: Lelaki lebih cool semasa makan biskut berbanding perempuan

Moral 3: Lain kali simpan biskut yang kita beli...makan biskut orang dulu

Moral 4: janganlah suka sangka buruk dengan orang yang kita tidak kenal..tak kenal
maka tak cinta...

Moral 5: teknik membuka biskut lebih awal adalah sangat tektikal...

renung2kan dan selamat mencuba,
mungkin jodoh anda dengan pasangan biskut.
uhuks uhuks...

DOSA DLM KELUARGA

salam.



DOSA-DOSA DALAM KELUARGA

Menderhaka Kepada Orang Tua- Memutus Hubungan Kekeluargaan

MENDERHAKA KEPADA ORANG TUA

Menderhaka kepada orang tua adalah mengganggu kedua orang itu dengan gangguan macam apa pun, sedikit atau banyak menentang mereka dalam hal yang mereka suruh atau larang dengan syarat ketiadaan maksiat dari mereka.Menderhaka kepada orang kedua tua termasuk dosa besar yang diperingatkan kepada kita oleh nabi saw dengan sabdanya:
"Mahukah kuberikan kepada kamu tentang dosa terbesar? (diucapnya tiga kali). Kami berkata: Baiklah, wahai rasullullah.Beliau bersabda: Menyekutukan allah, menderhaka kepada kedua ibu bapa. Termasuk juga perkataan dusta dan kesaksian palsu. Beliau terus mengulangi hingga kami katakan: Mudah-mudahan beliau lekas diam. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Termasuk menderhaka kepada kedua orang tua adalah bila anak-anak melakukan penganaiyaan badan kepada keduanya, atau melontarkan maki-makian kepada mereka atau membebani mereka diluar kemampuan mereka dalam pelbagai segi kehidupan seperti terus menerus minta kepada mereka sedangkan anak-anak itu tahu kedua orang tuanya tidak mampu memenuhi permintaan mereka dan mengandalkan cara-cara ancaman. Diantara bentuk-bentuk penderhakaan adalah bila anak-anak yang mampu tidak mahu membantu kedua orang tuanya yang miskin dan memerlukan pemeliharan dan perhatiannya. Termasuk penderhakaan adalah bila anak menjauhi kedua orang tuanya dan tidak mahu menjenguk mereka. Ini biasa terjadi di waktu keadaan sosial anak itu meningkat secara mendadak dan menganggap status sosialnya lebih tinggi dari status sosial kedua orang tuanya.Termasuk penderhakaan yang diperingatkan nabi saw kepada kita adalah bila kita menimbulkan sebab yang berakibat timbulnya makian kepada kedua orang tuanya.

Nabi saw bersabda :
Ertinya:Termasuk dosa terbesar adalah bila seseorang mengutuk kedua orang tuanya. Ada yang bertanya :Ya Rasullullah, bagaimana seseorang biasa mengutuk kedua orang tuanya? Beliau menjawab : Bila seseorang memaki ayah orang lain sehingga orang itu memaki ayahnya. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Apabila kita menyebut penderhakan kepada kedua orang tua dan bentuk-bentuknya, maka Islam dari segi lain telah menekankan wasiat untuk berbuat baik kepada kedua orang tua. Cukuplah sebagai dalil atas kepentingan hal itu bahawa wasiat terhadap orang tua dalam Al-Quran selalu dikaitkan dengan ibadah kepada Allah swt berfirman:
Ertinya : Sembahlah Allah dan jangan menyekutukan dengan sesuatu serta berbuatlah baik kepada kedua orang tua. S.AN-NISA :36.

Ertinya : Bersyukurlah kepadaku dan kedua orang tuamu, kepadaku engkau akan kembali. S.LUQMAN :14.

Sebagaimana manusia wajib bersyukur kepada penciptanya yang memberi kenikmatannya kepada kenikmatan-kenikmatan yang tidak terhingga, begitu pula manusia wajib bersyukur kepada kedua orang tuanya kerana merka berjasa besar kepadanya dalam membesarkan dan mendidiknya, Ibnu Abbas telah menunjukkan kepada erti yang dalam pemahamannya mengenai Al-Quran, maka ia berkata: "Tiga ayat turun berkaitan dengan tiga hal yang tidak biasa lepas masing-masing dari yang lain".

(1) Firman Allah Taala :
Ertinya :Taatlah kepada Allah dan rasulnya.
Barangsiapa taat kepada Allah dan tidak taat kepada rasulnya tidaklah diterima amalnya.

(2)Firman Allah Taala :
Ertinya: Dirikanlah solat dan keluarkanlah zakat.
Maka barangsiapa bersembahyang dan tidak mengeluarkan zakat tidaklah diterima amalnya.

(3)Firman Allah Taala :
Ertinya: Bersyukurlah kepadaku dan kedua orang tuamu dan kepadaku kamu akan kembali.
Maka barangsiapa bersyukur kepada Allah dan tidak bersyukur kepada kedua orang tuanya, tidaklah diterima amalnya itu.

Oleh kerana itu nabi saw bersabda :
Ertinya: Keredhaan Allah adalah dalam keredhaan kedua orang tua dan kemurkaan kedua orang tua. H.R.IBNU HIBBAN DAN HAKIM.

Seorang lelaki bertanya kepada nabi saw, maka orang itu berkata : Ya rasullullah, apakah masih ada kesempatan bagiku untuk berbakti kepada kedua orang tuaku sesudah keduanya wafat? Beliau menjawab : Ya, dengan mendoakan keduanya, melaksanakan wasiat keduanya sesudah mereka wafat, dan siraturrahim yang hanya bila disambung dengan mereka serta menghormati serta menghormati sahabat mereka. H.R.ABU DAWUD DAN IBNU MAJAH.

Nabi saw telah menjelaskan wasiat-wasiatnya tentang tentang keutamaan bakti kepada kedua orang tua, maka beliau bersabda :
Ertinya: Barangsiapa ingin dipanjangkan umurnya dan ditambah rezekinya, hendaklah ia berbakti kepada kedua orang tuanya dan menyambung hubungan kekeluargaannya. H.R.IMAM AHMAD.

Diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud ia berkata :
Aku bertanya kepada Rasullullah: Amal mana yang paling disukai Allah? Beliau menjawab :Solat pada waktunya.
Aku berkata : Kemudian yang mana? Beliau menjawab: Jihad dijalan Allah. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Islam telah mengkhususkan ibu dengan tambahan perhatian kerana jasamnya lebih besar dan kasih sayangnya lebih banyak dan kepayahannya lebih besar. Hal itu kerana ia menderitakan selama hamil, melahirkan, menyusukan, kurang tidur diwaktu malam dan terkena kotoran.Al-Quran telah menunjukkan kepada penderitaan yang dialami ibu dengan firman Allah taala:
Ertinya : Kami wasiatkan kepada manusia agar membuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah dari mulai mengandung hingga melepaskannya dari penyusuannya selama 30 bulan. S.AL-AHQAF :15.

Diriwayatkan bahawa seorang lelaki datang kepada nabi saw, maka ia berkata : Ya Rasullullah, siapa yang paling patut mendapat perlakuan yang baik dariku ? Beliau menjawab : Ibumu. Lalu siapa?
Beliau menjawab : Ibumu. Orang itu berkata : Lalu siapa?
Beliau menjawab : Ibumu. Orang itu berkata : Lalu siapa?
Beliau menjawab : Kemudian ayahmu.



MEMUTUSKAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN

Manusia tidak merasakan ketenteraman dan keamanan kecuali dalam kelompok dimana ia mempunyai hak dan kewajipan. Tanpa manusia hidup dalam kelompok ia tidak akan menjadi kecuali seperti seekor domba yang tersesat, melarat dan sengsara. Kelompok yang memiliki sifat ini dalam maknanya yang paling menyeluruh adalah keluarga yang merupakan inti kumpulan dan sumber kebaikan dalam masyarakat manapun. Melalui jalan keluarga manusia dapat menuntut hak-haknya dan biasa terpenuhi serta merasakan kenikmatan dan ketenangan.

Lantaran ini Islam bersikap tegas kepada para pengikutnya dengan memberikan perhatian kepada keluarga dan memberikan kebaikan dan layanan kepadanya sebelum yang lain, sebagaimana memutuskan hubungan dengannya termasuk dosa besar. Islam menamakan keluarga dengan dua penamaan :Kadang-kadang memanggilnya dengan nama Al-Arhaam (jamak rahim), dan kadang-kadang dengan nama kaum kerabat (dzawil qurba).
Termasuk ayat Al-Quran yang menyebut keluarga dengan dzawil qurba adalah firman Allah Taala :

Ertinya: Berilah kaum kerabat haknya dan orang miskin serta musafir. S.AL-ISRA: 26.

Allah Taala berfirman :
Ertinya : Mereka bertanya berkata kepadamu tentang apa yang patut mereka belanjakan. Katakanlah : Apa yang kamu belanjakan berupa kebaikan, maka patut diberikan kepada kedua orang tua dan kaum kerabat dan anak-anak yatim serta dan orang-orang miskin. S.BAQARAH: 215.

Al-Quran mengkhususkan kaum kerabat dengan keutamaan perlakuan yang baik dan mendahulukan mereka atas lain dalam pertolongan. Disebutkan dalam Al-Quran ketika menamakan keluarga dengan Al-Arhaam :
Ertinya : Takutlah kamu kepada Allah yang dengan namanya kamu saling meminta, dan takutlah kamu dari memutuskan hubungan kekeluargaan. S.AN-NISA: 1.

Al-Quran memperingatkan dengan keras agar jangan memutus hubungan kekeluargaan :
Ertinya :Adakah patut diharapkan daripadamu bila kamu memerintah urusan manusia lalu kamu berbuat kerosakan dibumi dan memutuskan hubungan kekeluargaanmu. Mereka itulah yang dikuutuk Alah lalu membuat mereka tuli dan membutakan penglihatan mereka. S.MUHAMMAD: 22, 23.

Nabi saw memperingatkan dengan keras terhadap dosa besar yang ditimbulkan oleh pemutusan hubungan kekeluargaan, maka beliau bersabda :
Ertinya : Hubungan kekeluargaan tergantung di Arasy seraya berkata : Siapa yang menyambungku, Allah akan menyambung hubungan dengannya, dan siapa yang memutuskan hubungan denganku, Allah akan memutuskan hubungan dengannya. H.R. BUKHARI DAN MUSLIM.

Nabi saw bersabda :
Ertinya : Tidak ada dosa yang lebih patut disegerakan Allah hukumannya bagi pelakunya di dunia disamping yang disimpan baginya di akhirat, daripada : keredhaan dan pemutusan hubungan kekeluargaan. H.R.BUKHARI, TARMIZI DAN IBNU MAJAH.

Diantara sabdanya pula :
Ertinya : Tidak akan masuk syurga orang yang memutus hubungan kekeluargaan.

Sebagaimana nabi saw menerangkan pengaruh-pengaruh baik yang ditimbulkan oleh silaturrahim pada pelakunya ketika beliau bersabda :
Ertinya : Barangsiapa ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, hendaklah ia menyambung hubungan dengan keluarganya. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Hikmah dalam perhatian Islam kepada silaturrahim berdiri diatas alasan kejiwaan, iaitu bahawa kerabat manusia selalu mengharapkan kebaikan sesamanya, maka jika tidak diberi dianggaplah perbuatan itu sebagai kejahatan. Bila orang kaya tidak berbuat kebaikan kepada orang miskin yang bukan keluarganya maka kemarahannya tidak akan mencapai sedikit pun seperti kemarahan yang berkecamuk dalam dada keluarganya dan celaannya bila ia tidak mendapat kebaikannya.

Penyair mengatakan :
Kezaliman sanak saudara lebih sakit terasa dihati daripada pukulan pedang tajam.

Maka kezaliman sanak saudara menyebabkan saling dengki dan benci kerana keluarga biasanya lebih banyak mengetahui sifat-sifat kerabatnya sehingga bila ingin membalas dendam misalnya, ia pun paling tahu tentang apa yang biasa mengganggu kerabatnya dan menyulitkannya kerana kesempatan yang ditimbulkan oleh hubungan itu untuk mengetahui hal-hal yang hanya diketahui oleh kaum kerabat. Tatkala Islam bertujuan mendirikan keluarga yang paling berhak atas harta seseorang. Lantaran itu Allah menjadikan peninggalan orang mati sekutu diantara kaum kerabatnya, dimana masing-masing mengambil bahagiannya yang ditetapkan Allah sesuai dengan darjat kerabat dan keadilan.

Sebagaimana Allah Taala berfirman :
Ertinya : Orang lelaki mendapat bahagian dari peninggalan kedua orang tua dan kaum kerabat dan orang-orang perempuan mendapat bahagian dari peninggalannya kedua orang tua dan kaum kerabat sedikit atau banyak, iaitu bahagian yang sudah ditetapkan. S.AN-NISA :7.

Untuk menegaskan keinginan Islam akan perhatian kepada keluarga, maka Islam telah mewajibkan atas orang-orang yang mampu dan bagi orang-orang yang memerlukan dari pokok dan cabang keluarga seperti ayah, kakak, anak dan cucu serta menjadikan nafkah isteri dan anak-anak wajib atas suami dan ayah.

rumahku syurgaku.
keluargaku juga syurgaku.
usrati ahlan.

wallahu'alam

Wednesday, August 20, 2008

FORM4 : 2000



sebelum melabuhkan jemari ke papan keyboard A4tech ku,
aku dah telan sebiji pil kuning,
sebiji pil merah.
?
memberi ketenangan bersama

.............................................................................

di pagi yang hening.
surup surup di suatu kesurupan.
masih tertinggal tanda tanya yang perlu dijelaskan.
lemah gemalai kehijauan bumi tuhan melambai.
embun bertaburan menghamparkan kilauan,
di kala sang matahari menyimbah sinaran.
bagaikan suatu yang indah dan tidak terbanding.
dengan siulan dan mainan merdu si anak pipit di sana sini.
kagum aku dengan kuasa tuhan.
kampung jalan kebun sangat segar.
tidak sama seperti di serdang.
setiap pagi udaranya nyaman dan bugar.
nikmat yang tidak terbanding.
bagaimana agaknya syurga yang menanti di sana?...

form4.
tahun SMA.(sijil menengah agama).
ini adalah penilaian pertama bagi
sekolah2 agama samada rakyat atau swasta.
acuh tak acuh,
endah tak endah.
belajar still macam biasa.
semuanya dalam arab.
mati kutu.
hafal boleh la.
tapi nak cakap arab memang lembap.
lagi2 kalau menghadap subjek b.arab bab nahu dan sorof.
dengan segarnya keadaan panorama di sekeliling.
bersama sepoi-sepoi dinginnya angin bayu malar hijau,
10 minit berikutnya, masing2 sayu,
layu dan ramai yg tersengguk2.
bosan sbb tak paham i'rab.
tapi.
walau apapon secara totalnya.
alhamdulillah.
semuanya najihin.
mumtaz, jayid jiddan, jayid, maqbul, dhaif, rasib tu,
ikut rajinnya setiap individu.

personaliti yang agak keterlaluan.
apa yang pasti masa ni aku kuat meroyan.
aku dah pandai keluar ke bandar.
keluar asrama pakai baju sekolah,
naik je bus dah tukar segalanya.
ala2 hikhok.
camne la hikhok nih bleh masuk kat jiwa aku.
ape pengaruh la yg buat aku tergoda.
mungkin factor kawan-kawan.
masing2 duk dengar lagu eminem, snoopDog, dr Dre'.
hujung minggu je lepak bandar Klang,
kadang2 merayau smpai ke Kuala lumpur.
yang penting sebelum magrib dah kena sampai ke asrama.
kalau tak abes aku kene tibai ngan ustad warden.
kantoi tu dah jadi biasa.
masalah remaja kan.
susah nak bendung.
orang kata time2 camtu,
testosterone testarosa sedang berkecamuk.
sedikit penanggal dari kalimah2 malique TooPhat:

"lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum"

ape yang korang paham dr kesenian bahasa indah ini.
tentunya para2 schizo paranoia sedang asyik memikirkannya.

itu dulu.
skrg tidak lagi.
hikhok bukan lagi jiwaku.
tapi mungkin dendangan malique akan membangunkan aku
utk berfikir sejenak
di mana diriku di waktu itu.

begitula topeng di depan dan di belakang.
2 paparan berbeza yang sentiasa angkuh merasakan kedua2nya adlh benar.

jgn cuba ikut langkah ini.
kelak termakan diri.
amat rugi dan basi bila segalanya kita tinggal tanpa makna.
tanpa ada manfaat yg berdiri bersama.

cuba kau fikirkan
cuba kau renungkan
apa yang telah kau butuhkan,
apa yang kau inginkan,
adakah menjadi milikmu?


fORM5 menanti...

Tuesday, August 19, 2008

4CiRi WANiTA

salam.


4CIRI - CIRI PEREMPUAN AHLI NERAKA


Dalam kitab Muhimmah ada disebutkan hadis Nabi SAW mengenai 4 ciri perempuan ahli neraka.

1-Perempuan yang bermulut jahat kepada suami. Jika suami tiada dirumah, maruah dirinya tidak dijaga. Dan jika suami ada dia suka sakiti hati suaminya dengan kata-kata.

2-Perempuan yang menuntut itu ini dari suami di luar kemampuan suami.

3-Perempuan yang tidak memelihara auratnya di depan lelaki ajnabi (lelaki asing) dan suka keluar rumah memakai perhiasan untuk kelihatan lebih cantik.

4-Perempuan yang kerjanya hanya makan tidur, tidak mengerjakan sembahyang dan tidak taat pada Allah, Rasul serta suaminya.


wallahu'alam.

renung2kan dan selamat beramal...

Monday, August 18, 2008

15 JADi BALA'

salam.


15 PERKARA YANG MENDATANGKAN BALA'


1-Apabila kekuasaan dianggap keuntungan.

2-Amanat dianggap ghanimah.

3-Membayar zakat dianggap sesuatu yang merugikan.

4-Suami tunduk pada isteri.

5-Derhaka terhadap ibu.

6-Mentaati kawan yang terpesong dari kebenaran.

7-Membenci ayah.

8-Pemimpin diangkat dari golongan yang rendah akhlaknya.

9-Membuat bising di dalam masjid.

10-Orang disanjung kerana kejahatannya.

11-Minum arak berleluasa.

12-Semakin ramai lelaki memakai sutera.

13-Wanita menari di khalayak ramai dianggap sebagai perkara biasa.

14-Pemain muzik merata - rata.

15-Umat akhir zaman sewenangnya mengutuk umat terdahulu.


wallahu'alam.

renung2kan dan selamat beramal...

RAHSiA HARi iSLAM

salam


RAHSIA HARI ISLAM


Adapun peristiwa yang berlaku pada hari yang tujuh itu:


AHAD

a) Allah menjadikan alam.
b) Allah menjadikan bintang-bintang.
c) Allah menjadikan api neraka.
d) Allah menjadikan bumi yang tujuh.
e) Allah menjadikan lautan yang tujuh.
f) Allah menjadikan anggota manusia yang tujuh.
g) Allah menjadikan hari yang tujuh.

ISNIN

a) Nabi Idris dinaikkan Allah ke langit.
b) Nabi Musa mengunjungi Bumi Tursina.
c) Bukti ke Esaan Allah diturunkan.
d) Junjungan besar Nabi Muhammad SAW dilahirkan.
e) Wahyu pertama diturunkan pada Nabi Muhammad SAW.
f) Rasullullah wafat.

SELASA

a) Nabi Yahya dibunuh.
b) Nabi Zakaria dibunuh.
c) Tukang-tukang sihir firaun ditewaskan.
d) Asiah isteri Firaun dibunuh.
e) Lembu kaum Bani Israel dibunuh.
f) Habil dibunuh oleh Qabil.

RABU

a) Qarun hancur binasa.
b) Firaun dan tenteranya hancur binasa.
c) Raja Namrud ditewaskan nyamuk.
d) Umat Nabi Salleh dihancurkan dengan teriakkan keras Malaikat Jibril.
e) Syadad bin Ad musnah.
f) Umat Nabi Hud dihancurkan Allah dengan taufan.

KHAMIS

a) Nabi Ibrahim memasuki kerajaan Mesir.
b) Saudara-saudara Nabi Yusuf menemuinya.
c) Bunyamin mengunjungi Nabi Yusuf di Mesir.
d) Nabi Yaakob bertemu dengan anaknya Nabi Yusuf di Mesir.
e) Nabi Musa memasuki Mesir.
f) Nabi Muhammad s.a.w memasuki Mekah.

JUMAAT

a) Nabi Adam berkahwin dengan Hawa.
b) Nabi Yusuf berkahwin Zulaikha.
c) Nabi Yusuf berkahwin dengan Siti Safurah anak Nabi Syuaib.
d) Nabi Sulaiman berkahwin dengan Siti Balqis.
e) Rasullullah berkahwin dengan Siti Khadijah dan juga Aisyah.
f) Ali bin Abu Talib berkahwin dengan Fatimah.

SABTU

a) Nabi Nuh diperolok oleh kaumnya.
b) Nabi salleh ditipu oleh umatnya.
c) Nabi Yusuf ditipu umatnya.
d) Nabi Musa ditindas Firaun.
e) Nabi Isa diperdayakan oleh kaum Yahudi.
f) Nabi Muhammad s.a.w menjadi pengerusi di sidang Darul Nadwah.


wallahu'alam.

Sunday, August 17, 2008

HALAWAH iMAN

salam.


KEMANiSAN iMAN


Hadis Anas r.a: Nabi s.a.w bersabda:
Ada tiga sifat yang sesiapa memilikinya,
dia akan mendapat kemanisan iman:

Seseorang yang menyintai Allah dan RasulNya
lebih daripada yang lain, menyintai seseorang
hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada
kekafiran selepas Allah menyelamatkannya dari
kekafiran itu sebagaimana dia juga tidak suka
dicampakkan ke dalam Neraka.

Dalam Hadis diatas Rasulullah menegaskan bahawa
seseorang boleh merasai kemanisan iman apabila
dia melakukan tiga perkara.:

Yang pertama:
Menyintai Allah dan Rasulullah S.A.W.
lebih daripada yang lain,ini bermakna meletakkan rasa
kasih dan cinta kita yang pertama hanya pada Allah
dan Rasul-Nya, bukan kepada yang selain
daripadanya.

Yang kedua:
Mengasihi dan menyintai seseorang hanya
kerana Allah, ini di ertikan sebagai kita hendaklah
mengasihi dan menyintai seseorang hanya kerana
Allah, mengasihinya dapat menambah ketaqwaan kita pada
Allah dan dengan mengasihinya merapatkan diri kita
dengan Allah.

Yang ketiga:
Merasa benci untk kembali pada kekafiran
sepertimana benci dirinya dicampakkan ke dalam api
neraka.Ini bermakna kita hendaklah merasa benci
dan tidak suka diri kita kembali melakukan
perkara-perkara buruk dan maksiat sepertimana kita
benci diri kita dicampakkan ke dalam api neraka....

Bersabda Rasulullah SAW:
"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpulkan
kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga ia memperolehi
redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang
dipengaruhi oleh dunia, sehingga ia terhalang dari amalam
untuk akhiratnya dan lalai untuk memperolehi redha Tuhannya.
(Riwayat Al-Hakim)

renung2kan dan selamat beramal...

KALKi AVATAR ?

salam.


NABI MUHAMMAD S.A.W. DI DALAM AJARAN HINDU


Pundit Vedaprakash Upadhyay,
seorang profesor Hindu telah membongkar
rahsia diskripsi AVATAR yang didapati dari kitab suci Hindu
dengan Nabi Muhammad S.A.W.
Menurut satu sumber, masyarakat di seluruh negara India.
Jika pengkaji ini seorang Muslim, pastinya beliau akan
ditangkap dan di dakwa.
namun pengedaran buku tersebut telah dibekukan dan
mungkin diharamkan.
Pundit Veraprakash Upadhyay ialah seorang ahli ilmuan
dan terkenal sebagai pakar dalam agama Hindu.
Beliau merupakan penganut ajaran Hindu Brahmin yang
berasal dari Banggali. Beliau juga ialah seorang
penkaji agama di Universiti Allahabad.
Selepas beberapa tahun mengkaji, beliau menerbitkan buku
bertajuk KALKI AVATAR. dan tidak kurang dari lapan orang
pengkaji ajaran Hindu telah
mengiktiraf isi kandung bukunya.
Menurut ajaran Hindu, seluruh penganutnya sedang
menanti kehadiran seorang
Penunjuk dan Pemimpin yang bernama KALKI AVATAR.
Namun penulis menyifatkan
bahawa penantian penganut ajaran Hindu tidak akan
berakhir dan merupakan satu penyeksaan yang tidak berkesudahan.
Ini kerana orang suci yang
ditunggu-tunggu itu telah pun tiba kira-kira 14 kurun yang lampau.
Antara penemuan yang telah dibongkar oleh penulis
berdasarkan kajiannya
dari kitab suci Veda dan beberapa kitab lain ajaran
Hindu mendapati;

1) Dalam Skrip PURANAS, KALKI AVATAR adalah satu
utusan terakhir dari Tuhan.
Utusan tersebut akan memimpin seluruh masyarakat dunia.

2) Ramalan yang dibuat dari ajaran Hindu menyatakan
bahawa kelahiran utusan
tersebut adalah dari satu kawasan tanah semenanjung,
kemungkinan besar di rantau Arab.

3) Di dalam kitab-kitab suci Hindu ada menyebutkan
nama bapa kepada KALKI AVATAR ialah
VISHNUBGHAGAT dan ibunya SUMAANI.
Jika dikaji secara teliti,
VISHNU bererti tuhan Baghat bererti hamba = hamba
tuhan. Jika diterjemahkan
ke dalam bahasa Arab menjadi ABDULLAH iaitu nama bapa
kepada baginda
Rasulullah S.A.W. SUMAANI pula bermakna kedamaian dan
ketenangan. Jika diterjemahkan ke dalam bahasa Arab
menjadi AMINAH iaitu nama ibu kepada
baginda Rasulullah S.A.W.

4) Di dalam Kitab Hindu juga menceritakan KALKI AVATAR
hidup dan menjejakkan
kaki di kawasan yang banyak tertanamnya tumbuhan kurma
dan zaitun. Fakta ini bertetapan dengan kelangsungan kehidupan baginda
Rasulullah S.A.W.

5)Tercatat dalam kitab suci VEDA bahawa kelahiran
KALKI AVATAR dari kalangan
keturunan mulia dan disanjung. Sememangnya Baginda
Rasulullah S.A.W.
dilahirkan dari keturunan Arab Quraisy yang merupakan
bangsa yang paling mulia di kalangan masyarakatArab.

6)Tuhan yang mengajar KALKI AVATAR melalui utusannya
(malaikat) di sebuah
gua. Nabi Muhammad S.A.W juga mendapat wahyu yang
pertama di Gua Hira'. Di
sana juga KALKI AVATAR akan diberikan seekor kuda
ajaib yang boleh berlari
laju untuk mengelilingi dunia dan tujuh lapisan
langit. INI bertetapan dengan kisah Rasulullah dengan Burraq
serta ekspedisi Israk Mikraj menuju ke
langit yang ke tujuh.

7)KALKI AVATAR sentiasa mendapat pertolonngan yang
luar biasa dari tuhan.
Perkara ini terbukti dalam banyak peperangan Nabi.
Seperkara yang lebih menarik lagi,
KALKI AVATAR akan dilahirkan pada12 hari bulan.
Ya, Nabi Muhammad di lahikan pada tanggal 12 Rabiul Awal.
KALKI AVATAR juga mahir menuggang kuda dan bermain pedang
sama seperti sejarah kehidupan Rasulluah.

Ketika fakta ini di keluarkan pengkaji telah
mempertikaikan kesahihan
ajaran Hindu di mana tidak mungkin dunia sedang
menuggu utusan yang mahir
berkuda dan bermain pedang sedangkan manusia hari ini
telah menggunakan
peralatan perang dan kenderaan yang terlalu
canggih.Ini sesuatu yang
membodohkan .

Apakah KALKI AVATAR yang di maksudkan itu Nabi
Muhammad S.A.W.?


wallahu'alam.

MALAiKAT MENCABUT NYAWA

salam

BILA MALAIKAT MENCABUT NYAWA

Baginda Rasullullah S.A.W berkata:

Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan
masuklah satu kumpulan
malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan
kemudian mereka
menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya
sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula
sekumpulan malaikat yang lain
masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke
perut dan kemudiannya mereka keluar.
Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk
dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada
dan kemudiannya mereka keluar.
Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat
masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke
kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman,
maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan
sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang
nazak itu dapat melihat kedudukannya disyurga.
Apabila orang yang beriman itu melihat syurga,maka dia
akan lupa kepada orang yang berada disekelilingnya.
Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan
melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."
Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka
Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri.
Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya
di neraka dan dalam masa itu orang
itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya.
Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat
neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T.
menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya
maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut
hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut
maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan
berkata:

"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini
melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan
lidahnya berzikir kepada Allah "S.W.T."

Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu,
maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan
menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang
mukmin itu.
Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:

"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain."

Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah
S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh
orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari
arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala
anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu.
Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk
mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan
ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini
mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu
pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut
roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat
maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut
juga gagal melakukan sebab kaki berkata:
Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa
berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah
dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."
Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang
mukmin dari arah kaki,
maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga
Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga
maka telinga pun berkata:
"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana
telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir."

Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang
mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak
menghampiri mata maka berkata mata:
"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat
beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa
menangis kerana takutkan Allah."
Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada
Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang
bermaksud:

"Wahai malaikatKu, tulis Asma Ku ditelapak
tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang
beriman itu."

Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T.maka malaikat
maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan
Asma Allah S.W.T.
Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya
kepada Allah S.W.T
maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh
pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata
AbuBakar R.A:

"Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke
SyurgaIlliyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di
syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung
di udara
tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada
di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam
nerakaSijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai
hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia
yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari
mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan
ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.Sekian untuk ingatankita bersama.

Ilmu yang bermanfaat ialah
salah satu amal yang berkekalan bagi orang
yangmengajarnya meskipun dia sudah mati.


Bersabda Rasulullah SAW:
"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpulkan
kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga ia memperolehi
redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang
dipengaruhi oleh dunia, sehingga ia terhalang dari amalam
untuk akhiratnya dan lalai untuk memperolehi redha Tuhannya.
(Riwayat Al-Hakim)

wallahu'alam.


renung2kan dah selamat beramal.

Saturday, August 16, 2008

FORM3 : 1999

Sekolah Menengah Ibn Khaldun

"ape name kelas?
xcerita pon?"
"masa sekolah rendah ade cempaka la,
anggerik la, mursyid, hidayah..."
takde takde...
memang takde.
kelas cuma de satu je.
aku skolah swasta.
so, student mmg tak ramai.
dlm satu kelas cuma ade 30lebih org kalau xsilap.
sejak aku masuk form1 aku la student batch pertama.
so aku supersenior setiap tahun.
aku xkena buli,
tapi yg bawah aku buli.
takde la..tak main la buli-buli.aku baik la.
selalu minta budak2 junior buatkan air je.
takde pon pernah nak sepak terajang.
kesian la kat junior2.diorg pon manusia jugak kan.
alhamdulillah la sekolah dulu, memang tak pernah zaman aku senior buli buli budak bawah.
masing-masing rasa tanggungjawab.
masing-masing baik.ahakss...
betul tak abu bakr,jamal,dol,malek,izat,mat,hairulnizam,kahar dan kwn2 lain?
agak seronok la bila rasa dalam asrama tu happy.
warden yg tak aku lupakan,
ustazzzzzzzzzzzzzzzzz....ASRI import from Acheh tau,
subhanallah, hampir terlupa namanya.
mula2 asrama agak jauh ngan sekolah,
kene pegi sekolah naik beskal.
mase form3 kiteorg punye asrama dekat skit.
ingat x tym kecik2 aku de cerita pasal beskal jipang.
jipang tu aku pakai lagi smpai form3...
tahan tul beskal jipang tuh.
cuma kali ni beskal jipang tuh bertemakan FILA.
colour putih susu.
cantek gile aku makeup, kepala bana GT,btg sit bengkok aloy,
clip sane sini,rim aloy,tayar sotong,spocket16,rantai chrome.mmg tip top la.
kecik2 tak mampu, dah besar rajin kumpul duit baru dpt menatang2 tuh..
pompuan mane tau benda2 nih.hehe, jgn marah.

okla, bukan beskal yg aku nak cerita, bukan lagi pasal cinta.
tapi form3 mengingatkan aku tentang hebatnya fesyen.
fesyen berpakaian di sekolah.
biasa dengar kan.
kalau pompuan tu aku xtau la fesyen camne.
cuma aku nak cerita tentang fesyen budak2 laki yang ala2 elvis presley.
time 1997-2000 memang sangat hebat dan mendapat jolokan dengan pakaian ala2 elvis presley.
sibuk ngan seluar tempah bawah 25"24"23"inches...
kalau 20" kebawah xmain laa..orang kata, xstyloo.xbleh sapu jalan.
sape yang dapat buat bawah paling besar memang rasa hebat la.
nak cerita taksubnya fesyen seluar bawah besar nih, ade member penah outer sendiri
menambah kain kat bhgian bawah.siap de butang untuk kecikkan, dan besarkan.
maknanya selamat la kalau dlm perhimpunan.
benda yang salah dan melanggar peraturan sekolah biasanya menjadi tarikan
utk pelajar mencuba.
aku pon terikut2 gak ngan benda2 nih, tapi seluar aku bawah 22" je.poket blkg aku design style marlboro melengkong, pocket tepi kecik utk selit pen sbtg,
tag bleh keluar masuk, poket kecik kat dalam.
almaklum la tym tu kaki aku size 5 1/2".kalau aku buat 25" mmg alamatnya,
kaki aku dlm seluar.hahhaa..
selalu je kene hukuman,
tapi xserik2, nak jugak buat seluar camtu.
kasut pulak penguin.
kasut penguin mane safety.
tapak nipis, kain nipis, harga murah.kualiti xbleh diramal.
tapi tula, xmakan saman.
nak jugak yang camtu.
lantak ko la daus.
lencana skola pon malas nak pakai.
slalu simpan dlm kocek jek.
bila jmpe cikgu atau nak ke bilik guru, baru pakai.

nak cerita pasal penampilan peribadi,
rambut!!
simpan ekor belakang,
yg konon2 nye ala2 GQ,
sekben kasi panjang.tepi kasi sodok.
bak kate pengetua rambut ala2 scrambler.
entah ape yg scrambler aku pon xtau.
mcm xde kene mngena la plak.
ape2 je la.
bila rambut dah panjang,
rajin la pakai minyak rambut yg famous.
kalau mase tuh, minyak yang sering jadi kegilaan,
minyak TANCHO, colour hijau.
minyak ZiNDAGHi, colour itam mcm minyak gris.
2 dua tu bau memang paing.
tapi yang paing tu laaa yg jadi kegilaan budak2 yg rindukan
elvis presley..hahahaa..xtahan aku gelak sorg2.
ZindaGHi tu orang kate memang bleh buat minyak bearing motor.
maknenye 2 in 1 la..rambut bleh, moto pon bleh.
aduyaiii...xlawak dowh.
macam2.
ade kisah tentang rambut panjang.
tapi bukan kisah aku.
tapi kisah mmber baik jiran aku(afi).
minta kebenaran story skit pasal ko ye fi.
tapi.......
xpayahla.maaf la.tak sampai hati nak cerita.
kalau nak tau tanya aku kat YM k..privacy skit.
camtu la keadaan fesyen ketika umor pada waktu itu.
mungkin jadi sejarah.
sebab budak2 zaman sekarang lebih kepada yankies.
seluar bwh cikang, rambut pendek.
setiap zaman ade byk perubahan.
ada banyak kerenah manusia.
ada banyak mentaliti yang berbeza.

owhh..lupe nak cerita tentang waktu sekolah.
8-4.
masuk 8pagi, balik 4petang.
lama kan.
dah macam waktu kerja.
dari form 1 sampai la form 5.
rase lama kat sekolah.
rasa bosan duduk atas bangku.
rase mengantuk dan sentiasa rasa tak puas hati dengan pelajaran yang
amat memualkan.
itulah naluri seorg yang bergelar pelajar menengah.
hadap tetap hadap,
bosan tetap bosan.
tanggungjawab perlu diteruskan.

dah tua-tua asyik lupa jek.
saat indah sewaktu ini aku sekali lagi di nobatkan sebagai pelajar
yang mempunyai suara se merdu elvis presley.
aku jadi ketua nasyid sekolah.
pandai tak aku jage suara aku.
orang tua-tua kata darah budak ni memang berdarah seniman.
mungkin aku cucu cicit P.Ramlee kot.
hahaha..tak de laa..gurau je.
ade je function atau apa-apa pertandingan semestinya aku lah vokalisnya.
wahhh..
ramai antara mereka-mereka yang inginkan sign aku..
tapi maaf la.
aku jual mahal.
hhahahhaaa...jangan marah.artis tak bleh nak vogeh-vogeh lebih.
nanti kene gossip tau.
ahaksss..bluwekkk..meluat aku.
cerita sampai di sini.

apa yang kita tempuh pada hari2 itu sememangnya kita buta.
kita buta utk melihat setiap kebaikan.
yang kita pandang adalah keburukan.
jiwa yang sentiasa memberontak.
hati yang sentiasa menghawakan nafsu.
sering membuatkan diri terkapai-kapai.
setiap apa yang ditegur itu banyak baiknya.
kata-kata cikgu itu banyak manfaatnya.
guru-guru adalah ibu&ayah sewaktu kita di sekolah.
sekarang ini baru kita nampak.
kita nampak siapa diri kita.
siapa diri mereka.
apa yang ada pada kita.
dan apa yang ada pada dia.
lilin menyala menerangi kegelapan.
jiwa yang kosong,
disulami alim mutaqqi.
itulah motto kebanggaan sekolah ibn khaldun.
tak serik menghasut anak2 bangsa menjadi manusia berguna.
syakirin awi..

terima kasih buat guru cikgu ustaz ustazah.


jasamu tak pernah ku lupa.

TEKA TEKi TEKA TEKUK -bhg.2-



salam


TekaTekiTekaTekuk penghibur lara.


1.Dalam banyak ikan...ikan mana yang paling tua..?? Jawapannya ikan keli laaaa..sebab dia ada janggut...

2.Dlm satu kesesakan jln raya di simpang empat ade polis trafik tgh jaga,masa tue ader seorang pemandu lori ,dgn slumbernye dier meneruskan perjalanannya walaupun masa tue lampu merah kat jln die,aper yg peliknya polis tadi tak tahan pemandu lori tue,..... sebab pemandu lori tue jalan kaki.....hahaha jgn marah aaaaaaaaaa

3.Apa pintu yang tidak ada pintu ???? Jawapannya ialah pintu gol .

4.Antara banyak2 bapak,bapak yang mana paling tua??? JAWAPAN:BAPAK MERTUA lah,sebab dia paling tua,betul tak!!

5.Banyak-banyak batu ,batu apa yang paling BESAR. 'JAWAPANNYA:BATU PAHAT

6.dalam sebatang pokok kelapa, benda apa yang hujunya tak ada perkataan kelapa?... jawapn: lidi penyapu mana ada lidi kelapa..

7."dalam banyak banyak jam.Jam apa yang berbau busuk??? jawapannya ialah jamban betul tak"

8.banyak-banyak mi, mi apa yang paling besar? jawapan:Myanmar....

9.Ikan apakah yang paling besar didunia. Jawapannya ikan sepat benua

10.dalam banyak buah,buah aper tak ader pokok. jwp:buah dadu


berjumpa lagi di tekatekitekatekuk bhg.3

Friday, August 15, 2008

TEKA TEKi TEKA TEKUK -bhg.1-



salam.


Sedikit Tekatekitekatekuk penghibur lara


1.Ada sebuah kapal selam. muatan ialah 30 orang. suatu hari, 29 orang telah masuk kedalamnya.kemudian datang seorang ibu mengandung. tiba-tiba, kapal itu tenggelam..kenapa? Jawapannya: Kerana itu ialah kapal selam.mestilah tenggelam

2.Apa bendanya ada leher tak de kepala, ada tangan tak de jari, ada badan tak de kaki, cubalah teka. Kalau tak tahu jawapannya ialah baju. Bagusss tak???

3.antara banyak-banyak mi, mi yang mana tak boleh kita makan jawapan: misai

4."BANGUNAN APA YANG PALING TINGGI?". JAWAPAN: MASJID: KERANA BANGUNAN LAIN TIDAK BOLEH MENCECAH BULAN DAN BINTANG TETAPI MASJID BOLEH...

5.Anda ada sebuah bakul yang mengandungi 13 biji epal. tiga biji epal telah anda ambil. berapakah biji epal yang anda ada? jawapannya 13lah sebab saya tak tanya berapa biji epal yang tinggal(baki)

6.Benda apakah jika dipotong masih lagi dipanggil panjang walaupun ianya dicincang lumat? Jawapannya: Kacang panjang

7.Banyak-banyak pokok dalam dunia nie,pokok apa paling tinggi,emmm jawapannya tentulah pokok yang tumbuh diatas bukit. hi hi hi....

8.Nak dengar lawak saya,jom... Gini,ketika puasa, kita boleh makan apa yang tak membatalkan puasa.. naktau jawapannya, makan anginlah......kan? kan?

9.Banyak-banyak bunga , bunga apa yang tak boleh cium?? jawapannya.....tentulah bunga api hehehe..

10.Apa kamu buat apabila hujan turun di tengah jalan? Saya jalan di tepi jalanla!


kita bersama lagi dlm tekatekitekatekuk bhg.2

KELEBiHAN ALQURAN

salam.


HADIS KELEBIHAN AL QURAN


1. Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafa'at kepada pembacanya.
(Riwayat Muslim)

2. Daripada Nawwas Bin Sam'an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Di hari akhirat kelak akan didatangkan Al Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al Baqarah dan Surah A-li 'Imraan, kedua-dua surah ini menghujah (mempertahankan) orang yang membaca dan mengamalkannya.
(Riwayat Muslim)

3. Daripada Osman Bin 'Affan r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda : Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya kepada orang lain.
(Riwayat Bukhari)

4. Daripada Aisyah r.a. telah berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W. : Orang yang membaca Al Quran dan susah untuk menyebut ayatnya ia mendapat dua pahala.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

5. Daripada Abu Musa Al Asy'ari r.a. telah berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Umpama orang mukmin yang membaca Al Quran seperti buah Utrujjah (seperti limau besar) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca Al Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca Al Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca Al Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

6. Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab Al Quran. (Riwayat Muslim)

7. Daripada Ibnu Omar r.a. daripada Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda: Tidak boleh berhasad dengki kecuali di dalam dua perkara : Lelaki yang dianugerahkan kefahaman yang sahih tentang Al Quran, ia menunaikan ibadat siang dan malam , lelaki yang dianugerahkan kemewahan harta lalu dinafkahkannya siang dan malam. (Riwayat Bukhari & Muslim)

8. Daripada Barra' dan daripada 'Azib r.a. telah berkata : Seorang lelaki membaca Surah Al Kahfi dan di sisinya seekor kuda yang diikat dengan dua tali, maka awan di langit mula melindunginya dan semakin hampir, dan kudanya mula menjauhinya. Apabila menjelang pagi beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad S.A.W. dan menceritakan peristiwa tersebut maka baginda bersabda : Itulah (sakinah) ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al Quran.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

9. Daripada Ibnu 'Abbas r.a. beliau berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Sesungguhnya orang yang tidak ada di dalam ingatannya sesuatu pun daripada ayat Al Quran seperti rumah yang roboh. (Riwayat Tarmizi dan beliau berkata: Hadis ini hasan sahih)

10. Daripada Abdullah Bin 'Umru Bin Al 'As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran: Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan Al Quran sepertimana engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan.
(Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan beliau berkata : Hadis ini hasan sahih)

11. Daripada 'Uqbah Bin 'Amir r.a. menceritakan : Rasulullah S.A.W keluar dan kami berada di tempat duduk masjid yang beratap. Maka beliau bersabda: Siapakah di antara kamu yang suka keluar di pagi hari pada setiap hari menuju ke Buthan atau 'Atiq, dan dia mengambil darinya dua ekor unta yang gemuk dalam keadaan dia tidak melakukan dosa dan tidak putus hubungan silaturrahim. Kami menjawab : Kami suka demikian itu. Sabda Rasulullah S.A.W kenapakah kamu tidak pergi ke masjid belajar atau membaca dua ayat Al Quran lebih baik dari dua ekor unta, tiga ayat lebih baik dari tiga ekor, empat ayat lebih baik dari empat ekor unta demikianlah seterusnya mengikut bilangan ayatnya. (Riwayat Muslim)

12. Daripada Ibnu Mas'ud r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Orang yang paling layak mengimami kaum di dalam sembahyang ialah mereka yang terfasih membaca Al Quran.
(Riwayat Muslim)

13. Daripada Jabir Bin Abdullah r.a. bahawa Nabi Muhammad S.A.W. menghimpun antara dua lelaki yang terbunuh di peperangan Uhud kemudian beliau bersabda : Yang mana satukah antara keduanya yang paling kuat berpegang teguh dengan Al Quran maka apabila aku tunjukkan kepada salah seorang daripada keduanya maka dialah orang yang pertama masuk ke liang lahad. (Riwayat Bukhari, Tarmizi, Nasa'ie & Ibnu Majah)

14. Daripada 'Imran Bin Husain Bahawa beliau lalu di hadapan qari yang sedang membaca Al Quran kemudian dia berdoa kepada Allah kemudian ia kembali membaca kemudian ia berkata aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Barangsiapa yang membaca Al Quran maka berdoalah kepada Allah dengan Al Quran maka sesungguhnya akan datang beberapa kaum yang membaca Al Quran dan mereka berdoa dengannya.
(Riwayat Tarmizi, beliau berkata : Hadis ini hasan)

15. Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf. (Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)


wallahu'alam

renung2kan dan selamat beramal...

SYA'BAN

salam.


KEISTIMEWAAN SYA'BAN


Bulan Syaaban adalah termasuk bulan yang dimulia Allah dengan keistimewaan yang tersendiri. Ia adalah sebagai bulan memperbanyakkan amal ibadah, melakukan persiapan fizikal dan mental untuk menyambut kedatangan bulan Ramadan.


Bulan Syaaban perlu diisi dengan pelbagai ibadah terutama puasa sunat dan sesiapa yang mempunyai hutang puasa Ramadan yang lalu, hendaklah disegerakan mengqada’nya sebelum masuk ke bulan Ramadan yang tidak berapa lama lagi akan tiba. Banyak hadis-hadis yang menyebutkan tentang kelebihan dan kemuliaan bulan Syaaban. Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebutkankan:


“Bulan Rejab itu bulan Allah, Bulan Syaaban itu bulanku (bulan nabi), dan bulan Ramadan itu bulan umatku.”


Iman Al Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan hadis daripada Aishah r.a. di mana beliau telah berkata: Nabi s.a.w tidak pernah berpuasa (selain puasa Ramadan) dengan banyak melainkan di dalam bulan Syaaban di mana beliau telah berpuasa pada seluruh bulan Syaaban.


As-Sheikh Qadir Al Jalani telah menukilkan di dalam kitab beliau Al Qhunyah :

“Telah diberi tahu kepada kami oleh As Syeikh Abu Nasr Muhammad daripada bapanya Abu Ali Al Hussin, telah diberitahu kepada kami oleh Abu Hassan Ali bin Muhammad bin Umar bin Hafs Ja’far Al Muqri dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Abu Al Fath Al Hafiz Umar diberitahu kepada kami oleh Abu Bakar Muhammad bin Abdullah As Syafi’I, Diberitahu kepada kami oleh Ishaq bin Al Hassan, diberitahu kepada kami oleh Abdullah bin Salamah, Diberitahu kepada kami oleh Malik bin Anas daripada Abu An Nadhar, hamba kepada Umar bin Abdullah daripada Abu Salamah bin Abdur Rahman daripada Aisyah r.a. bahawa beliau telah berkata:

“Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa sehingga kami mengatakannya
bahawa beliau tidak berpuasa dan berbuka sehingga kami mengatakannya tidak berpuasa dan kami tidak melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasanya sebulan melainkan di dalam bulan Puasa dan Kami tidak melihat baginda s.a.w berpuasa di dalam sesuatu bulan melebihi daripada puasa baginda s.a.w di dalam bulan Sya’ban.”

(HR Bukhari)


Daripada Malik rahimullah dan telah diberi tahu kepada kami oleh Abu Nasr daripada Muhammad daripada bapanya dengan isnad-isnad daripada Hisyam bin Urwah daripada Aishah r.anha katanya: Rasulullah s.a.w telah berpuasa sehinggakan kami mengatakannya tidak berbuka dan berbuka sehinggakan kami mengatakanya tidak berpuasa dan adapun puasa yang paling disukai oleh baginda s.a.w selepas puasa di bulan Ramadan adalah puasa di dalam bulan Sya’ban. Maka akupun berkata : “Ya Rasulallah!, aku melihat kamu berpuasa di dalam Sya’ban (dengan banyaknya ).” Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Ya Aishah, sesungguhnya ianya bulan di mana Malaikat Maut menghapuskan nama orang yang akan diambil rohnya di sepanjang tahun itu maka sesungguhnya aku amat suka jika beliau tidak mengambil rohku melainkan di dalam bulan Sya’ban.


Telah diberitahu kepada kami oleh Abu Nasr daripada Muhammad daripada bapanya dengan isnad-isnad daripada Atha bin Yusar darupada Ummi Salamah r.a. katanya: Tidaklah Rasululah s.a.w berpuasa di dalam sesuatu bulan selepas bulan Ramadan melebihi puasanya di dalam bulan Sya’ban.


Telah diberitahu kepada kami oleh Abu Nasr daripada bapanya dengan isnad daripada Thabit daripada Anas r.a katanya: Nabi s.a.w telah ditanya mengenai puasa yang afdal. Baginda s.a.w telah bersabda maksudnya; Puasa Syaban sebagai menghormati (membesar-besarkan kedatangannya ) bulan Ramadan.


Daripada Abdullah bin Umar r.a daripada Nabi s.a.w sabdanya yang bermaksud:

“Lima waktu tidak ditolak sesuatu doa itu, pertama malam Jumaat, kedua malam 10 Muharram, ketiga malam Nisfu (pertengahan bulan) Sya’aban, keempat pada malam Aidul Fitri dan kelima malam Aidul Adha.”


Berdasarkan hadis tadi, eloklah kita sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w mencontohi amalan baginda iaitu membanyakkan puasa sunat ini. Semoga ia menjadi satu latihan atau persiapan untuk melaksanakan puasa pada bulan Ramadan yang penuh barakah.


Bagaimanapun jika ada yang masih belum mengqadha hutang puasa yang lalu, segeralah menunaikannya sebelum masuk bulan Ramadhan, kerana jika telah lewat bulan Ramadan, maka dikenakan fidyah selain daripada mengqadha banyak hari yang ditinggalkan.


wallahu'alam


renung2kan dan selamat beramal...

Thursday, August 14, 2008

side 'A' side 'B'



salam

SIDE A, SIDE B

"Seorang doktor di sebuah Hospital Sakit Jiwa berjalan-jalan di sekitar hospital untuk melawat
para pesakit. Tugas ini merupakan akitiviti hariannya sepanjang beliau bertugas.
Sepanjang beliau berjalan, beliau terdengar suara orang sedang menyanyi kalau tidak silapnya.
Beliau cuba mencari dari mana datangnya arah suara itu.

Setelah puas mencari....barulah beliau menyedari suara itu datang dari sebuah bilik berhampiran
dan ternyatalah yang menyanyi itu adalah salah seorang pesakitnya yg menyanyi dengan penuh perasaan
seolah-olah seorang penyanyi.

Tapi yang hairannya, beliau melihat pesakit itu menyanyi dalam keadaan terlentang.
Tiba-tiba tak lama kemudian dia meniarap pula......sambil menyanyi
doktor itu terus bertanya, "Kenapa awak tadi terlentang....tapi sekarang meniarap pula?!"

Lalu pesakit itu menjawab, "Ooooo tadi Side A..ini Side B pulak."

MADE iN JAPAN



salam.

MADE IN JAPAN

Seorang pelancong Jepun menahan teksi di depan hotel penginapannya untuk ke lapangan terbang

Setelah menekan butang meter tambang, teksi tu mula bergerak dengan perlahan.
Di lebuh raya, pemandu teksi tadi memandu dengan kelajuan yang sederhana.
Tiba2, sebuah kereta memotong.

"Ah, Nissan. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tadi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong dengan laju.

"Ah, Toyota. Made in Japan. Very fast", kata pelancong Jepun tu lagi.

Kemudian sebuah lagi kereta memotong, lebih laju.

"Ah, Mitsubishi. Made in Japan. Very fast", kata pelancong itu lagi, bangga dengan keluaran negaranya.

Sampai di lapangan terbang.....ketika pelancong itu ingin membayar tambang teksinya..

"RM100 please..." kata pemandu teksi selamba.

"What? RM100? it's not that far from the hotel?", pelancong tu tak puas hati.

"Ah. Agrometer (meter teksi). Made in Japan. Very fast", jawab pemandu teksi tersebut dengan selambanya.

Si SENG HAU



salam

KISAH SENGAU

Seorang lelaki yang sengau naik ke sebuah bas lalu bertanya kepada pemandu bas
"Vang.. vas nih fegi hamfang ke...? " (bang, bas ni pergi ampang ke?).

Pemandu bas itu berdiam diri. Marah kerana tidak dilayan, lelaki sengau itu pun turun dari bas.

Seorang lelaki lain di belakang pemuda sengau tadi pun bertanya kepada pemandu bas itu.
"kenapa awak diam tadi? kesian dia..."

Pemandu itu pun menjawab:
"Masham mana haya nak hawab.... haya hun hengau hugak..
hhanti hia hata haya hehek hia hulakk!!!........"
(macam mana saya nak jawab.. saya pun sengau jugak.. nanti dia kata saya ejek dia pulak!!!)..."

Wednesday, August 13, 2008

S.O.L.A.T

salam


SOLAT


Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud :

"Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai
cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan
barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka
sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak
juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya."
(Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa : "10 orang
solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca
sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak
mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang
menjadi makmum membencinya.

4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu
meninggalkannya (Taubat).

6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa
memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim
menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba'.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari
melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

"Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari
melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka
sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan
Allah S.W.T dan jauh dari Allah."

Hassan r.a berkata :

"Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari
melakukan perbuatan mungkar dan
keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak
mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu
itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti
satu bungkusan kain tebal yang buruk


wallahua'lam

renung2kan dan selamat beramal...