Thursday, August 21, 2008

DOSA DLM KELUARGA

salam.



DOSA-DOSA DALAM KELUARGA

Menderhaka Kepada Orang Tua- Memutus Hubungan Kekeluargaan

MENDERHAKA KEPADA ORANG TUA

Menderhaka kepada orang tua adalah mengganggu kedua orang itu dengan gangguan macam apa pun, sedikit atau banyak menentang mereka dalam hal yang mereka suruh atau larang dengan syarat ketiadaan maksiat dari mereka.Menderhaka kepada orang kedua tua termasuk dosa besar yang diperingatkan kepada kita oleh nabi saw dengan sabdanya:
"Mahukah kuberikan kepada kamu tentang dosa terbesar? (diucapnya tiga kali). Kami berkata: Baiklah, wahai rasullullah.Beliau bersabda: Menyekutukan allah, menderhaka kepada kedua ibu bapa. Termasuk juga perkataan dusta dan kesaksian palsu. Beliau terus mengulangi hingga kami katakan: Mudah-mudahan beliau lekas diam. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Termasuk menderhaka kepada kedua orang tua adalah bila anak-anak melakukan penganaiyaan badan kepada keduanya, atau melontarkan maki-makian kepada mereka atau membebani mereka diluar kemampuan mereka dalam pelbagai segi kehidupan seperti terus menerus minta kepada mereka sedangkan anak-anak itu tahu kedua orang tuanya tidak mampu memenuhi permintaan mereka dan mengandalkan cara-cara ancaman. Diantara bentuk-bentuk penderhakaan adalah bila anak-anak yang mampu tidak mahu membantu kedua orang tuanya yang miskin dan memerlukan pemeliharan dan perhatiannya. Termasuk penderhakaan adalah bila anak menjauhi kedua orang tuanya dan tidak mahu menjenguk mereka. Ini biasa terjadi di waktu keadaan sosial anak itu meningkat secara mendadak dan menganggap status sosialnya lebih tinggi dari status sosial kedua orang tuanya.Termasuk penderhakaan yang diperingatkan nabi saw kepada kita adalah bila kita menimbulkan sebab yang berakibat timbulnya makian kepada kedua orang tuanya.

Nabi saw bersabda :
Ertinya:Termasuk dosa terbesar adalah bila seseorang mengutuk kedua orang tuanya. Ada yang bertanya :Ya Rasullullah, bagaimana seseorang biasa mengutuk kedua orang tuanya? Beliau menjawab : Bila seseorang memaki ayah orang lain sehingga orang itu memaki ayahnya. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Apabila kita menyebut penderhakan kepada kedua orang tua dan bentuk-bentuknya, maka Islam dari segi lain telah menekankan wasiat untuk berbuat baik kepada kedua orang tua. Cukuplah sebagai dalil atas kepentingan hal itu bahawa wasiat terhadap orang tua dalam Al-Quran selalu dikaitkan dengan ibadah kepada Allah swt berfirman:
Ertinya : Sembahlah Allah dan jangan menyekutukan dengan sesuatu serta berbuatlah baik kepada kedua orang tua. S.AN-NISA :36.

Ertinya : Bersyukurlah kepadaku dan kedua orang tuamu, kepadaku engkau akan kembali. S.LUQMAN :14.

Sebagaimana manusia wajib bersyukur kepada penciptanya yang memberi kenikmatannya kepada kenikmatan-kenikmatan yang tidak terhingga, begitu pula manusia wajib bersyukur kepada kedua orang tuanya kerana merka berjasa besar kepadanya dalam membesarkan dan mendidiknya, Ibnu Abbas telah menunjukkan kepada erti yang dalam pemahamannya mengenai Al-Quran, maka ia berkata: "Tiga ayat turun berkaitan dengan tiga hal yang tidak biasa lepas masing-masing dari yang lain".

(1) Firman Allah Taala :
Ertinya :Taatlah kepada Allah dan rasulnya.
Barangsiapa taat kepada Allah dan tidak taat kepada rasulnya tidaklah diterima amalnya.

(2)Firman Allah Taala :
Ertinya: Dirikanlah solat dan keluarkanlah zakat.
Maka barangsiapa bersembahyang dan tidak mengeluarkan zakat tidaklah diterima amalnya.

(3)Firman Allah Taala :
Ertinya: Bersyukurlah kepadaku dan kedua orang tuamu dan kepadaku kamu akan kembali.
Maka barangsiapa bersyukur kepada Allah dan tidak bersyukur kepada kedua orang tuanya, tidaklah diterima amalnya itu.

Oleh kerana itu nabi saw bersabda :
Ertinya: Keredhaan Allah adalah dalam keredhaan kedua orang tua dan kemurkaan kedua orang tua. H.R.IBNU HIBBAN DAN HAKIM.

Seorang lelaki bertanya kepada nabi saw, maka orang itu berkata : Ya rasullullah, apakah masih ada kesempatan bagiku untuk berbakti kepada kedua orang tuaku sesudah keduanya wafat? Beliau menjawab : Ya, dengan mendoakan keduanya, melaksanakan wasiat keduanya sesudah mereka wafat, dan siraturrahim yang hanya bila disambung dengan mereka serta menghormati serta menghormati sahabat mereka. H.R.ABU DAWUD DAN IBNU MAJAH.

Nabi saw telah menjelaskan wasiat-wasiatnya tentang tentang keutamaan bakti kepada kedua orang tua, maka beliau bersabda :
Ertinya: Barangsiapa ingin dipanjangkan umurnya dan ditambah rezekinya, hendaklah ia berbakti kepada kedua orang tuanya dan menyambung hubungan kekeluargaannya. H.R.IMAM AHMAD.

Diriwayatkan dari Ibnu Mas'ud ia berkata :
Aku bertanya kepada Rasullullah: Amal mana yang paling disukai Allah? Beliau menjawab :Solat pada waktunya.
Aku berkata : Kemudian yang mana? Beliau menjawab: Jihad dijalan Allah. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Islam telah mengkhususkan ibu dengan tambahan perhatian kerana jasamnya lebih besar dan kasih sayangnya lebih banyak dan kepayahannya lebih besar. Hal itu kerana ia menderitakan selama hamil, melahirkan, menyusukan, kurang tidur diwaktu malam dan terkena kotoran.Al-Quran telah menunjukkan kepada penderitaan yang dialami ibu dengan firman Allah taala:
Ertinya : Kami wasiatkan kepada manusia agar membuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah dari mulai mengandung hingga melepaskannya dari penyusuannya selama 30 bulan. S.AL-AHQAF :15.

Diriwayatkan bahawa seorang lelaki datang kepada nabi saw, maka ia berkata : Ya Rasullullah, siapa yang paling patut mendapat perlakuan yang baik dariku ? Beliau menjawab : Ibumu. Lalu siapa?
Beliau menjawab : Ibumu. Orang itu berkata : Lalu siapa?
Beliau menjawab : Ibumu. Orang itu berkata : Lalu siapa?
Beliau menjawab : Kemudian ayahmu.



MEMUTUSKAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN

Manusia tidak merasakan ketenteraman dan keamanan kecuali dalam kelompok dimana ia mempunyai hak dan kewajipan. Tanpa manusia hidup dalam kelompok ia tidak akan menjadi kecuali seperti seekor domba yang tersesat, melarat dan sengsara. Kelompok yang memiliki sifat ini dalam maknanya yang paling menyeluruh adalah keluarga yang merupakan inti kumpulan dan sumber kebaikan dalam masyarakat manapun. Melalui jalan keluarga manusia dapat menuntut hak-haknya dan biasa terpenuhi serta merasakan kenikmatan dan ketenangan.

Lantaran ini Islam bersikap tegas kepada para pengikutnya dengan memberikan perhatian kepada keluarga dan memberikan kebaikan dan layanan kepadanya sebelum yang lain, sebagaimana memutuskan hubungan dengannya termasuk dosa besar. Islam menamakan keluarga dengan dua penamaan :Kadang-kadang memanggilnya dengan nama Al-Arhaam (jamak rahim), dan kadang-kadang dengan nama kaum kerabat (dzawil qurba).
Termasuk ayat Al-Quran yang menyebut keluarga dengan dzawil qurba adalah firman Allah Taala :

Ertinya: Berilah kaum kerabat haknya dan orang miskin serta musafir. S.AL-ISRA: 26.

Allah Taala berfirman :
Ertinya : Mereka bertanya berkata kepadamu tentang apa yang patut mereka belanjakan. Katakanlah : Apa yang kamu belanjakan berupa kebaikan, maka patut diberikan kepada kedua orang tua dan kaum kerabat dan anak-anak yatim serta dan orang-orang miskin. S.BAQARAH: 215.

Al-Quran mengkhususkan kaum kerabat dengan keutamaan perlakuan yang baik dan mendahulukan mereka atas lain dalam pertolongan. Disebutkan dalam Al-Quran ketika menamakan keluarga dengan Al-Arhaam :
Ertinya : Takutlah kamu kepada Allah yang dengan namanya kamu saling meminta, dan takutlah kamu dari memutuskan hubungan kekeluargaan. S.AN-NISA: 1.

Al-Quran memperingatkan dengan keras agar jangan memutus hubungan kekeluargaan :
Ertinya :Adakah patut diharapkan daripadamu bila kamu memerintah urusan manusia lalu kamu berbuat kerosakan dibumi dan memutuskan hubungan kekeluargaanmu. Mereka itulah yang dikuutuk Alah lalu membuat mereka tuli dan membutakan penglihatan mereka. S.MUHAMMAD: 22, 23.

Nabi saw memperingatkan dengan keras terhadap dosa besar yang ditimbulkan oleh pemutusan hubungan kekeluargaan, maka beliau bersabda :
Ertinya : Hubungan kekeluargaan tergantung di Arasy seraya berkata : Siapa yang menyambungku, Allah akan menyambung hubungan dengannya, dan siapa yang memutuskan hubungan denganku, Allah akan memutuskan hubungan dengannya. H.R. BUKHARI DAN MUSLIM.

Nabi saw bersabda :
Ertinya : Tidak ada dosa yang lebih patut disegerakan Allah hukumannya bagi pelakunya di dunia disamping yang disimpan baginya di akhirat, daripada : keredhaan dan pemutusan hubungan kekeluargaan. H.R.BUKHARI, TARMIZI DAN IBNU MAJAH.

Diantara sabdanya pula :
Ertinya : Tidak akan masuk syurga orang yang memutus hubungan kekeluargaan.

Sebagaimana nabi saw menerangkan pengaruh-pengaruh baik yang ditimbulkan oleh silaturrahim pada pelakunya ketika beliau bersabda :
Ertinya : Barangsiapa ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, hendaklah ia menyambung hubungan dengan keluarganya. H.R.BUKHARI DAN MUSLIM.

Hikmah dalam perhatian Islam kepada silaturrahim berdiri diatas alasan kejiwaan, iaitu bahawa kerabat manusia selalu mengharapkan kebaikan sesamanya, maka jika tidak diberi dianggaplah perbuatan itu sebagai kejahatan. Bila orang kaya tidak berbuat kebaikan kepada orang miskin yang bukan keluarganya maka kemarahannya tidak akan mencapai sedikit pun seperti kemarahan yang berkecamuk dalam dada keluarganya dan celaannya bila ia tidak mendapat kebaikannya.

Penyair mengatakan :
Kezaliman sanak saudara lebih sakit terasa dihati daripada pukulan pedang tajam.

Maka kezaliman sanak saudara menyebabkan saling dengki dan benci kerana keluarga biasanya lebih banyak mengetahui sifat-sifat kerabatnya sehingga bila ingin membalas dendam misalnya, ia pun paling tahu tentang apa yang biasa mengganggu kerabatnya dan menyulitkannya kerana kesempatan yang ditimbulkan oleh hubungan itu untuk mengetahui hal-hal yang hanya diketahui oleh kaum kerabat. Tatkala Islam bertujuan mendirikan keluarga yang paling berhak atas harta seseorang. Lantaran itu Allah menjadikan peninggalan orang mati sekutu diantara kaum kerabatnya, dimana masing-masing mengambil bahagiannya yang ditetapkan Allah sesuai dengan darjat kerabat dan keadilan.

Sebagaimana Allah Taala berfirman :
Ertinya : Orang lelaki mendapat bahagian dari peninggalan kedua orang tua dan kaum kerabat dan orang-orang perempuan mendapat bahagian dari peninggalannya kedua orang tua dan kaum kerabat sedikit atau banyak, iaitu bahagian yang sudah ditetapkan. S.AN-NISA :7.

Untuk menegaskan keinginan Islam akan perhatian kepada keluarga, maka Islam telah mewajibkan atas orang-orang yang mampu dan bagi orang-orang yang memerlukan dari pokok dan cabang keluarga seperti ayah, kakak, anak dan cucu serta menjadikan nafkah isteri dan anak-anak wajib atas suami dan ayah.

rumahku syurgaku.
keluargaku juga syurgaku.
usrati ahlan.

wallahu'alam

1 comment:

snm | snm said...

aku insaf baca ~~~~
buat aku teringat apa aku dah buat pada mama, abah aku ~~~

smga mereka & ahli keluarga aku yg lain stiasa dlm lindunganNya

Amin..