Friday, July 25, 2008

1Cempaka,1Mursyid : 1991


1CEMPAKA

umurku sudah hampir 7tahun.
nampak ade sikit matang.
tp tetap budak2.
sunat pon belum.
nape asyik kena pegi skola je nih.
ingatkan dah jadi graduan tabika dah abes dah.
jauh rupenye perjalanan yg perlu aku lalui.
sangat jauh.
baru aku tahu ade 6thn lagi utk menghabiskan peringkat rendah.
kenape la dunia sgt kejam.
bukan kejam la sayang!!!
tp nak mengajar budak2 seusia kamu utk menuntut ilmu.
ilmu itu suatu tuntutan dlm ISLAM.
tanpa ilmu bagaikan basikal xberoda.
camne nak jalan..
pegi sekola ye sayang...
mak hantar tiap2 ari k.
balik pon mak ambil.
baiknye emak n abah.
SEKOLAH KEBANGSAAN SERDANG
bersebelahan dgn MARDI n UPM.
sekolah yg wujud sejak 1948..
mengikut sejarahnye sekolah itu bertapak sejak zaman jepun.
bangzaiiii..potong kaplaa..haha
juga terdpt pelbagai kisah2 yg agak angker..
tp lupakan semua k.
pokoknye sekolah kebangsaan serdang mempunyai pokok2 yg subur..
lawak ke nih?senyum je kot..
tutup pasal sekolah

hari pertama skola adalah detik2 bhgia yg sukar utk diungkap n dirungkai..
terlalu bnyak kenangan pahit n manisnye..
jatuh
bangun
tergolek
tercampak
dilempang
ditumbuk
1Cempaka mencatat sejarah peradaban baru aku dlm alam persekolahan.
aku kenal kawan2 yg entah dr mane2 hulu banat.
yg penting aku pegi skola hari2.
emak senang abah senang cikgu senang semua org senang.

KAFA AL-FALAH a.k.a RAUDHATUL ILMI
sekolah agama rakyat rendah
skrg ni masih wujud ditempat yg sama.
di masjid serdang jaya.
tp dah cantik.xmcm dulu.

petangnye diselang dengan sekolah agama rendah rakyat.
aduyaiii...letihnyee..
pagi sekola, petang pon sekola.
dah mcm keje overtime dibuatnye.
lantakla ape nak jadi.
yang penting pegi skola.
emak akan bagi duit pocket 50sen sehari.
sekolah pagi 30sen
sekolah petang 2osen
sebenarnye duit tu xcukup utk aku belanja makan n minum.
tp aku takut nak bgtau mak.
xnak susahkan emak n abah.
maklumla mase tu mak n abah kene mnyekolahkan abang n akak ku juga.
sape abang n kakak ku?...nnti aku crite di waktu yg lain k.
dengan solehnye aku tepakse simpan duit tiap2 hari dan bwk bekal dr umah.
duit yg dikumpul akan aku guna ksemuanye pada hari jumaat.
bleh la merasa mknan n air yg best2..
keluarga aku xsesenang seperti keluarga2 yg lain.
yang penting aku dpt teruskan idup aku n dpt pegi skola.
emak senang abah pon senang.
inilah sedikit kisah darjah 1cempaka n 1mursyid..
sbb aku langsung xleh nak remind detik2 kenangan tym tuh..

kisah darjah 2Cempaka?....

1 comment:

Anonymous said...

salam:
saje singgah, tengah cari-cari gambar SKS