Thursday, October 23, 2008

2006 - 2007 : EGYPT

salam kawan2.

edoi xtau nak cerita camne ni..
terlalu banyak yg dah berlaku.
tapi doi try la ringkaskan ye..

banyak peristiwa menarik bila tym jalan2.
kl tym study kat sini biasa je.
cuma sistem markah dan kuliyah yg agak berbeza.
banyak beza.
xsama macam kat malaysia.
nanti aku cerita k.

aku mula dengan jalan2 la ye..
antara tempat yg pernah aku lawati,
pyramid di Gizza..
syalalat wadi alrayan..
qalaah salehudin al ayubi.
makam2 para sahabat n imam2 masyhur.
iskandariah.
port said.
sinai.
tempat2 ni semua antara tempat2 yg biasa org lawati..
cuma aku belum sempat sampai ke matruh siwa dan hurghada.
insyallah, ade rezki aku akan pergi di suatu hari nnt.
nak dipendekkan cerita.
meh la tengok gambar2 setakat yg ada ni.
kalau cakap je xbest la kan..

.......................................................................................

ini gambar2 yang sempat di shot...


tugu ramsis II yg terletak sekitar bandar kaherah.
benda ni ade kat tepi jalan je..so sempat la shot utk korang tengok2...


ni pulak kawasan kubu pertahanan panglima Salehudin Al-ayubi..
kl korang tengok de satu lorong mcm tangga tu, tu bukan la tangga..tapi tu sistem perairan yg sangat agung pada zaman itu..orang sekarang pon pelik ngan sistem perairan tu.sebab salehudin al ayubi buat perairan dari bawah, air akan naik ke atas. dahsat tul pemikiran orang2 dulu..
puas org sekarang kaji. tapi xdpt jmpe teknologi ape yg diorg guna...


yg ni mcm biasala..pyramid dr jauh. nampak 3 ketul. paling besar, sederhana n kecil.
masing2 ade nama tersendiri.aku dah lupe pe nama dia. memang power tul orang zaman2 firaun nih..kuat2 belaka..


ni piramid yg paling besar.sejarahnya dulu, kat atas sekali tu ada emas..tp dah kena rembat ngan malaun kapir dulu kala. sanggup diorg naik smpai atas, nak amek emas tu.kalau jatuh sia2 je..besar memang besar.xleh dinafikan..


sebelum sampai ke piramid excited nak amek gambar.
dalam bus pon sempat amek gambar...
batak la katakan..benda ajaib dunia tuh..


yang ni pula istana Qarun. Maha suci ALLAH, dengan kuasanya,
dia memperlihatkan kpd umat sekarang antara istana Qarun laknatullah yang tinggal..
asalnya kawasan qarun ni besar. tp banyak yang dah ditenggelamkan air.


tengokla batu2an yg digunakan utk membuat piramid.
besar gila.satu batu dah tinggi orang..
bygkan la utk satu piramid de 2juta batu sebesar itu..
memang firaun ni gila. kesian hamba tym tu..kena kerah gila2.
tp de pendapat mengatakan, firauan menggunakan bantuan jin.
wallahua'lam..


nampak xkepala singa tuh..itu la yg orang panggil SPHINX.
aku pon xtau pe yg best kat kepala tu..
tp itula yg diagung2kan firauan sebg tanda GAH nye
kekuasaan Firaun pada masa dulu kala...
kami xdibenarkan masuk, sebab kerja2 pembaikpulihan sedang dilakukan ketika itu.


lompat terus ke DAHAB..
antara tempat peranginan yg menarik.
laut kat dahab ni cantik gila.
colour biru..nnt aku up lg pix k..
sempat bermalam di sini, untuk ke destinasi seterusnya SiNAi..


inilah masjid Ali Pasha..dalam kawasan kubu pertahanan Salehudin al ayubi..
cantik masjid ni. tp sayang, sbb masjid ini hanya dijadikan kawasan utk melawat.
ianya tidak berfungsi sbg masjid, kerana masjid ini dipelihara sbg kawasan yg bersejarah.
mmg cantik..binaan n ukiran dia aku bg 20/10.. terpanar seketika bila masuk ke dalamnya.


pix ni bg aku paling mahal. sbb yg bintik2 tu wap sebenarnya.
bukan wap buatan..tapi natural wap yang bleh menyembuhkan banyak penyakit.
antaranya penyakit kusta. ni bukan calang2 tempat.
inilah HAMAM FIRAUN.tempat mandi firaun. ramai pelancong kapir dtg sini pakai spender ngan bra lepak dlm nih..diorg wat terapi...aku sempat lepak kejap je. sbb panas, berpeluh2..
ala2 sauna la...


ni masjid ali pasha dr luar. cantik masjid nih..
memang kagum atas binaanya..
masjid ni juga telah banyak kali keluar di kalender2 mesir.


ramai2 amek gambau depan piramid..semua budget kacak..
jaga akhlak skit..bakal ustat nih...


biasanya piramid bucu kat atas kan...
tapi yg kat belakang ni piramid terbalik..
memang best...pelik bin ajaib..aku pon xtau tempat tu tmpat apa.
katanya sekadar pejabat kerajaan.
so kite all xleh nak masuk..


emm...kincir air peninggalan nabi Yusuf..dah 3000thn benda ni.
tapi still berfungsi. dahsat kan..
teknologi dahulu kala memang mengkagumkan.
bertahan lama.aku suka tempat ni, bila lepak kat tepi tu,
seronok je dengar alunan bunyi tym roda2 tu berpusing.
diperbuat dari kayu. tapi xreput2..sangat dahsat..
aku rasa kayu ni lagi bagus dr JATi..mungkin kayu dari syurga agaknya.
wallahualam.


xberapa jelas akibat kamera yg kurang bagus..
dan mungkin sebab tempat ni byk sejarah hitamnya.
inilah tasik QORUN laknatullah..
bukan tasik ni Qorun yang punya. tapi tasik ni la yg menenggelamkan segala kekayaan Qorun.
dengan istana2 n segala harta benda Qorun.
mula2 ingatkan laut.
tp kami silap..ini lah tasik QORUN...
memang besar gila tasik ni..
kite all xlepak lama kat sini, sebab airnya busuk gila yang amat2.
mungkin dsbbkan kejahatan yg QORUN dah buat...
ALLAH balas ngan busuk sehingga la sekrang..
cakap tentang harta kekayaan QORUN.
cuba bayangkan ye...kunci utk membuka pintu istana sahaja memerlukan beratus ekor unta.
itu baru nak bawak kunci Qorun...
belum pintu lagi.
wallahualam..

.......................................................................................

mungkin sampai di sini dahulu..
banyak lagi tempat best yg aku blum tunjuk..
nnt aku update ye..

hari2ku semakin hampir...

7 comments:

Anonymous said...

air tasik Qorun tu warna apa?

Firdaus Masnan said...

warna yg ko nampak tu la.
air dia macam air kopi.
bau haprak.qorun jahat sgt,
tu yg ALLAH bg ubat kat dia.
suruh beriman xnak.
bangga sgt ngan harta dunia dia tu.

Dondo Chakka said...

harta ini aku yg punyaa.. har har harr... :P

pergh.. word verifiation = RUDING.. wakakaka.. lawakkk... wakakakka..

Firdaus Masnan said...

pergh.. word verifiation = RUDING.. wakakaka.. lawakkk... wakakakka..

pebenda tu pek..xpaham!!huhu

Dondo Chakka said...

ahaha.. ala.. kan nak letak komen ni.. lepas tu ada word verification kat bawah box ni.. ko mungkin tak nampak sbb ko tuan punya blog.. tak yah masukkan word verification ni.. hehehe..

Firdaus Masnan said...

owhh..
baru gue paham..
ingatkan word ape td.
oklatu RUDING.
aku dpt word verification=JEGONG.
xlawak kan master jihari raiya

Dondo Chakka said...

wakakaka.. pawer gila dapat jegong.. susah nak dapat word tu... tapi.. aku skarang ni dapat 'kacak' pulak... adakene mengena ke dgn aku word tu.. wakakakkaa