Friday, July 9, 2010

2010 : Zenit E | KOLEKSI KAMERA VINTAGE edoi


Zenit E

KISAH CINTA EDOI dalam DUNIA PHOTOGRAPHY bermula di sini...

Okay...kalau mengikut sejarah hidup saya...inilah kamera pertama dalam hidup saya sebelum saya melangkah ke dunia amek gamba tanpa sepadan... dengan bermulanya zenit E yg rosak ini saya mula berfikir utk menceburi dunia PHOTOgraphy sebagai HOBI n medan utk merasakan sesuatu yang indah melalui cahaya kehidupan. saya beli kamera Zenit E ni di Marhalah kubro, Tanta, Egypt pada tahun awal 2006. saya beli kamera ini pada harga 15LE, bersamaan 9rm. saya beli atas dasar minat pada keantikannya dan tertanya2 " bagaimana kamera ini boleh berfungsi utk menangkap gambar " mmg unik, walaupon saya dah tau kamera tu tidak berfungsi, tp rasa ada nilai di sisinya yg xdapat saya nak ungkai. bermula dengan Zenit E yg rosak itu, saya terus memulakan pencarian dengan membeli Polaroid n agfamatic. kerana terlalu cetek ilmu pada masa itu, polaroid n agfamatic juga masih tidak dapat saya guna. sbb polaroid mggunakan cartridge dan agfamatic pakai film 126mm. xde jual dah filem tu kat egypt. kemudian secara seriusnya saya memulakan hasrat yg belum kesampaian dengan membeli Zenit TTL di ALexandria, pada harga 170LE. saya beli film profotoXL100 1roll n mencubanya tanpa manual atau tunjuk ajar dan ofcaus saya xtau langsung camne nak guna kamera tu sebenarnya.huhu..sambil2 amek gambar, org arab ada gak yg duk mngata, kata saya ni ketinggalan zaman...tp saya xrasa itu satu yg memalukan kerana, kamera film ada nilai yang tidak dpt dirasakan pada mereka yg tidak pernah mencuba..mentang2 dunia semakin canggih, barang n teknologi lama semua dilupakan... hampes manusia yg tak sedar diri..kekekeke...saya banyak mengambil gambar secara solo. masa tu xde sapa pon nak ikut main filem.
Sehingga sekarang, jangankan kamera film, nenek atok film n digital pon saya dah dapat cuba.. pada akhir 2008 barulah saya dpt memiliki sbijik dslr dan telah jatuh hati bersama Naikon D70s (nikon) seken hand. hehe.sejak dari itu, saya akan kemana2 dengan membawa digital n analog.
insyallah saya akan stop mencari camera film setelah complete 99bijik film camera... :) itupon kalau nak stop la..kl x, ekekekeke, tido atas kamera la gamaknya...

Ape yg best sangat tentang analogue camera nih?
jawapannya : angkat sebijik dan trylahh...insyallah anda akan dapat jawapan yg terbaik...

kalau anda ada minat yg sama, apa salahnya berkongsi pengalaman...
terimakasih :)

No comments: